Intervallstege

Även om bloggen inte uppdateras särskilt flitigt just nu så betyder det inte att jag inte springer. Antal träningspass är lyckligtvis betydligt fler än antal blogginlägg!
 
För tillfället springer jag ungefär fyra pass i veckan varav minst ett kvalitetspass. Det känns lagom just nu och var ungefär vad jag hade tänkt mig nu när jag har börjat jobba.
 
Förra veckan bestod kvalitetspasset av intervallstege, vilket är en hemmasnickrad variant av intervaller. Enkelt upplägg och varierande! Så här ser det ut: 200 m - 400 m - 600 m - 800 m - 1000 m - 1000 m - 800 m - 600 m - 400 m - 200 m. En stege (eller kanske trappa kanske?) alltså, upp och ner. Vilan mellan intervallerna låg runt 45 sekunder på de korta och ca. 75 sek på de längre (800 meter och tusingar).
 
Jag springer nästan alltid intervaller på bana. Då slipper jag tänka och jag kan lägga allt fokus på att springa. Okej, det kanske inte är jätteroligt (omgivningen och underlaget ser ju typ likadan(t) ut hela tiden) men det funkar bra för mig. Att springa intervaller är ju oftast inte sådär våldsamt roligt oavsett var de utförs. Det bästa med intervaller är faktiskt känslan efteråt, tycker jag i alla fall.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Snorkkis

Låter som bra planerat där. Och bloggarna tenderar att vara lite lugnare på sommaren tycker jag - och speciellt nu om du också börjat jobba - då finns det annat som prioriteras på den lediga tiden.

2014-06-18 @ 04:48:43
URL: http://www.snorkkis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0