Delmål ett - check

I ett tidigare inlägg skrev jag att jag har två delmål på vägen mot den forna formen. Det första delmålet löd:
 
Runt årsskiftet springa milen under 50 min (fyra månader efter förlossningen).
 
I söndags var det dags för att göra ett försök. Eftersom vi då befann oss hos svärföräldrarna i Trollhättan valde jag att springa på ett spår, Sandhemsspåret, som är ganska platt (trodde jag). Spåret är 3 km långt och jag fick därför springa tre varv plus lite till. Mats sprang med Siri i vagnen i motsatt riktning så vi möttes flera gånger, vilket var peppande. Sluttiden för min mil blev 47:47, vilket jag såklart är jättenöjd med. Delmålet ett avklarat! Med råge dessutom.
 
Några lärdomar tar jag med mig från passet:
 
- Snabbheten finns men inte uthålligheten. Jag brukar alltid vara som snabbast på slutet men inte längre. Nu tappar jag tempo på slutet.
 
- Det blir verkligen inte enkel match att komma ner till mina gamla tider. Att springa 47:47 på milen var riktigt tufft och snittpulsen var hög!
 
- Jag lyckades med delmålet i princip helt utan kvalitetspass så med lite intervaller och snabbare pass så ska nog yttlerligare tid kunna kapas.
 
- Sandhemsspåret var inte lika platt som jag trodde. En hel del partier med lätt uppförslutning och få möjligheter till återhämtning vilket stundtals gjorde det riktigt jobbigt. Att springa motsatt håll hade nog varit bättre.
 
Nästa delmål är alltså att springa milen under 45 min och kommer att göras på Premiärmilen i slutet av mars. Tills dess hoppas jag ha kommit igång med lite mer kvalitetspass för nu känns kroppen redo för det. Dock är motivationen för sådana pass inte helt på topp så vi får se hur det blir.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0