Träningsvärk och återhämtning

Under de sju-åtta år som jag regelbundet har tränat löpning har jag väldigt sällan fått träningsvärk. Ja jag skulle nog kunna räkna antal gånger på en hand. På träning ska tilläggas. För efter ett lopp har jag nästan alltid värk.

Men nu är det annorlunda. Efter att ha kommit igång med löpningen efter graviditeten får jag träningsvärk efter varje pass, framför allt i ljumskarna men även i baksidan av låren. Det beror ju såklart på att jag nu är ovan vid löpning och kommer antagligen att minska efter hand.

På samma sätt så återhämtar jag mig inte alls lika fort som förut. Nu är det tungt att springa två dagar i rad. Löpningen sitter kvar i kroppen på ett annat sätt än tidigare.

Både träningsvärken och den sämre återhämtningen påminner mig om hur bra "spring-tränad" jag faktiskt har varit, vilket är lite nedslående men framför allt inspirerande. Tänk att kunna köra en 15 km i 4:50-fart vilken dag som helst och inte känna ett uns dagen efter! Dit ska jag igen.

Kommentarer
Postat av: Andréa

Jag kan trösta dig med att jag alltid får lite träningsvärk av löpning när jag haft mer än några dagars uppehåll. Jag får träningsvärk extremt lätt verkar det som. Undrar hur det kommer kännas efter första löppasset :)

Svar: Ja då får du nog räkna med en del värk efter första passet!
Lisa

2013-10-31 @ 15:46:54
URL: http://www.lopningolivet.se
Postat av: Snorkkis

Ja det är intressant hur man tänkt att en viss prestation bara varit vanligt. Jag har haft som benchmark att vara i sådan form att jag vilken dag som helst skulle kunna springa ett marathon, ingen viss tid, men klara distansen. Många år har jag haft den kapaciteten och inte tyckt det varit något speciellt... nu skulle jag inte orka så långt ens en bra dag. Men snart så!

Svar: Det är verkligen inte dåligt att ha kapaciteten att springa en mara. Men du lär ju snart vara tillbaka där med tanke på din träning och resultatet från Hässelbyloppet visar ju att du är på god väg.
Lisa

2013-10-31 @ 17:22:27
URL: http://www.snorkkis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0