Det går om man vill

Innan Siri kom till världen hade jag en föreställning om hur det skulle kunna gå att hinna med träning. Jag tänkte att vill man så går det. Det handlar bara om prioritering.

Nu när vi har Siri hos oss så tycker jag faktiskt att det är precis så. Vill man träna så går det faktiskt. Det gäller bara att anpassa sig vad gäller vilken typ av träning som utförs, tidpunkt m.m. Så är det i alla fall för mig, andra kan säkert uppleva det på annat sätt.

Så här har jag gjort för att få till träningen med en liten skrutt hemma:

- Jag är alltid träningsklädd när jag går mina vanliga promenader med barnvagnen och promenaderna är i raskt tempo (gärna kuperat underlag). Nu har en del av promenerandet övergått i jogg, vilket jag har smugit in successivt. Att då redan vara "beredd" i form av att träningskläder på har gjort det enklare tycker jag.

- När jag ändå är ute och går så har jag lagt in backträning, det vill säga gå upp och ner i en backe några gånger. Med vagn blir det definitivt bra träning både för ben/rumpa & flås!

- Eftersom jag har en hel del utegym i närheten så händer det att jag stannar och gör några övningar. Ibland har Siri då vaknat och velat vara i famnen, vilket då blir en extra vikt för exempelvis benböj.

- Styrketräning hemma är svårare att få till eftersom vår lilla skrutt i princip bara sover i vagnen (helst i rörelse) och i bärselen. Men då hon sover kvar i insatsen till vagnen efter en promenad går även det att få till. Ibland har dock sömn även för egen del prioriterats framför styrka.

- En kväll i veckan har jag varit på spinning (dock endast sedan två veckor tillbaka), vilket har möjliggjorts med planering vad gäller amning och att Siris pappa kommer hem från jobbet.

- Mats och jag springer tillsammans på kvällen någon gång i veckan när han har kommit hem från jobbet. Siri får åka med i vagnen som Mats kör. Själv kan jag koncentrera mig på löpningen fullt ut.

Med detta upplägg tränar jag ungefär så mycket som jag i nuläget vill, trots att en liten människa nu givetvis kommer i första hand!


Kommentarer
Postat av: Snorkkis

Verkar som om du har hittat dina knep som fungerar bra där. Topp! Jag är lite för dålig på det där att komma iväg själv på t.ex. kvällen... är ju så mysigt att trycka hemma när hela familjen är hemma tillsammans samt att lilla knyttet kör sina mat-orgier på kvällen och då bör mjölken vara hemma. Men tror att det skulle vara hälsosamt för mig att komma iväg själv lite oftare.

Svar: Ja det där med mat-orgier på kvällarna känner jag verkligen igen! Därför är det aningen stressigt att ge sig iväg på kvällen. Men jag tror ändå att det är viktigt att försöka vara för sig själv någon gång ibland, precis som du skriver.
Lisa

2013-10-28 @ 17:48:45
URL: http://www.snorkkis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0