Spinning

Sedan några veckor tillbaka går jag på ett spinningpass varje tisdag-kväll. Syftet med spinningen är att få till ytterligare ett konditionspass men som inte är löpning då jag känner att kroppen inte riktigt fixar fler än tre löppass i veckan i nuläget (och jag vill gärna få till fyra pass). Jag vill heller inte springa två dagar i rad eftersom jag upplever att jag blir trött i bäckenbotten dagen efter ett löppass. Då passar spinning bra som komplement.

Fast ärligt talat så tycker jag att det är ganska trist att spinna. Jag har genom åren provat en del spinningpass men tyvärr aldrig riktigt fastnat för det. Aldrig går tiden så långsamt som på ett spinningpass! Kanske har jag inte hittat rätt vad gäller instruktör, musik och upplägg. Jag tycker visserligen att det är något roligare att köra ett så kallat puls-pass, alltså då man tränar efter sin puls som man ser på en skärm.

Men på min närmsta träningsanläggning så erbjuds inga sådana puls-pass tyvärr, så det är vanlig spinning som gäller. Jag kan heller inte välja vilket pass som helst längre utan måste såklart anpassa mig efter övriga familjen. Därför blir det även i fortsättningen tisdags-passet som gäller och det är väl bara att bita ihop tills jag känner att jag kan springa istället. Ikväll ska jag dock ta med mig min egen pulsklocka för att förhoppningsvis göra det lite roligare.

(Avslutningsvis vill jag bara meddela att den lilla i det här hushållet sov strålande i natt och detta efter en relativt lugn nattning - lycka! Nu är det bara att hålla tummarna för att det inte var en engångsföreteelse.)

Kommentarer
Postat av: Andréa

Spinning kan vara fruktansvärt tråkigt eller hur underbart som helst. Musiksmak är ju en sak och där passar ju tyvärr inte alla instruktörer alla. Men att ha ett genomtänkt syfte med passet är så otroligt viktigt! Jag har tyvärr varit på många pass där instruktören inte har tänkt till alls. Alternativt inte har tillräcklig koll.


Svar: Ja det kanske är just det, att det ofta har saknats syfte. Dessutom vill jag gärna veta i förväg hur lång en intervall är till exempel och det är ju långt ifrån alla instruktörer som är tydliga med det. Hade gärna provat ett pass för dig Andréa om jag får tillfälle någon gång!
Lisa

2013-11-12 @ 21:02:53
URL: http://www.lopningolivet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0