Sömn(brist) och barnvagnsjogg

Innan jag fick barn så kunde jag aldrig föreställa mig hur tufft det är med sömnen. Eller avsaknad av sömn snarare. Visst hade jag fått berättat för mig hur det kan vara men det är först när jag nu upplever det själv som jag verkligen förstår. Det såklart olika för alla och jag vet faktiskt inte om vi har det värre än någon annan.

Vår lilla Siri har väldigt svårt att somna (vilket jag verkligen inte trodde skulle vara problemet, spädbarn somnar väl hur lätt som helst?). Trots att hon är jättetrött så kan Siri inte komma till ro, vilket resulterar i mycket gråt och skrik. På dagarna somnar hon oftast gott i vagnen under förmiddagspromenaden/joggen (och sover ibland 4-5 timmar i sträck) efter en stund panikskrik.

På kvällarna däremot tar det 3-4 timmar att söva henne med mer eller mindre konstant skrikande (nu pratar vi inte lite gnyende utan det är högsta växeln som gäller och det enda som garanterat hjälper är att amma, vilket det blir en hel del av). Vid flera tillfällen kan hon somna in men vakna efter bara några minuter, trots att hon är dödstrött. Då är det bara att börja om igen. Till slut somnar hon oftast i sin vagn efter att jag eller Mats har gått ett antal kilometer med henne i vår lilla lägenhet. Ibland ger vi dock upp och Siri får somna ammandes bredvid mig i vår säng men både Siri och jag sover bättre om vi inte ligger i samma säng så det är väldigt bra om hon åtminstone kan somna i sin vagn (för efter första matningen på natten så sover hon ändå hos oss).

Siri kan även somna i bärselen eller i famnen, förutsatt att vi går runt med henne. Men att lägga över henne i sängen eller vagnen är helt omöjligt. Då blir hon klarvaken direkt. Och det där som man hör om att barn somnar i babysittern eller i gymmet finns inte på kartan hos oss. Det har aldrig hänt.

Nätterna är inte heller särskilt roliga och tyvärr har det blivit sämre. Just nu sover Siri endast ca. 2 timmar åt gången (fast i natt faktiskt mellan kl. 00:30-03:00!) och är vaken 1-2 timmar mellan varje sömnperiod. Jag har svårt att somna om och vaknar oftast lite innan Siri vaknar så det blir inte särskilt mycket sömn tyvärr.

Nu är ju Siri bara lite drygt två månader gammal så förhoppningsvis kommer hennes sömnmönster att ändras. Jag hoppas framför allt att hennes långa sovperiod som hon har på dagen kan infalla på natten istället.

Det jag egentligen skulle komma till i det här blogginlägget var att igår natt hade vi en riktig mardrömsnatt då jag sov ungefär 3 timmar (och det var inte i följd). Siri (och jag) var därför jättetrött på förmiddagen och jag försökte få henne att somna i vagnen inomhus. Givetvis vaknade hon efter en stund och då var det bara att bege sig ut med vagnen som gällde, trots att jag själv bara ville stanna hemma och sova.

Istället för att promenera bestämde jag mig för ett kort löppass med vagnen. Om jag ändå måste ut så kan jag lika gärna passa på att träna. Och vet ni, även om jag var så himla trött innan så gav det mig mer energi att träna än att inte göra det. Som vanligt alltså!

 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Bra gjort! Jag vet hur tungt det är när sömnbristen gör sig påmind så jag är full av beundran att du orkar ta dig ut. Vi får hoppas att Siri lär sig att sova lite mer hemma så att du kan välja om du vill sova eller träna under hennes tupplurar. Kram!

Svar: Tack! Ja förhoppningsvis blir det bättre.
Lisa

2013-11-07 @ 14:43:04
Postat av: Andréa

Åh stackare, jag lider med dig! Och inser att jag är otroligt bortskämd... Hoppas verkligen det vänder för er snart!

Vore föresten kul att ses snart!

Svar: Ja det hoppas jag också. Jag ses jättegärna! Vi får höras.
Lisa

2013-11-07 @ 15:18:55
URL: http://www.lopningolivet.se
Postat av: Caroline

Åh, känner igen mig mycket i det du skriver.
Stella är lite likadan. Men sover bra på natten och kvällar och oftast 4 timmar i sträck.
Men måste sövas till sömns på dagen i sele, vagn eller famn och skulle heller aldrig somna i gymmet eller babysittern:) och vaknar så fort jag lägger henne i i korgen.

Vi hade samma problem som er med Noel(storebror) som heller aldrig sov på kvällar och nätter, sov korta stunder, och vi sov i skift medan den andra vallade skrikande bebis. Han gick upp jättebra i vikt men skrek ändå mest hela dagarna och nätterna trots att jag ammade varannan timme.
Och vi höll på att gå under av sömnbrist.
När han var 2 mån tipsade min barnmorska oss om att tilläggsmata honom med ersättning på kvällarna (hon hade haft samma med sin son) och då blev han tyst, glad och nöjd för första gången. Och började sova bra på natten.
Det var som att vända på en hand.
Vår räddning!

Hoppas det blir bättre snart!

Svar: Tack för att du delar med dig av era erfarenheter. Känns himla skönt att veta att vi inte är ensamma om det här problemet. Det där med ersättning har vi funderat på och ska kanske prova. Tror dessvärre inte att det är problemet dock eftersom Siri efter vagnpromenaden på förmiddagen kan sova 5 timmar i sträck. Men på kvällen/natten funkar det inte alls. Hoppas att er lilla Stella fortsätter att sova bra på natten!
Lisa

2013-11-08 @ 22:52:07
URL: http://klarafardigaspring.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0