Tröskel blev snabba intervaller

Egentligen är jag inte helt säker på vad tröskelfart innebär. Men så som jag har förstått det så innebär det ett högt tempo som man kan hålla under längre tid utan att allt för mycket mjölksyra bildas. Man springer alltså på tröskeln till mjölksyra och tempot bör vara något långsammare än sitt snabbaste mil-tempo. Kanske är det någon läser som kan mer om det här?

I alla fall så är inte tröskelpass något som jag någonsin gör, åtminstone inte medvetet. Men igår tänkte jag prova att springa intervaller i just tröskelfart. Egentligen var det mest för att lura mig själv att alls komma ut på intervallpass. Jag var inte alls sugen och det känns ju mycket lättare att springa i tröskelfart än i full fart.

Efter uppjoggen så körde jag igång första tusingen. Jag sprang helt på känsla i en fart som kändes relativt lätt men ändå med bra fart. 3:49 min/km visade första intervallen. Knappast tröskelfart. Även andra intervaller sprangs i en kontrollerad men hög fart utan att jag tittade på klockan. 3:52 min/km visade den. Hoppsan! Då bestämde jag mig för att skippa det där med tröskel och fortsätta springa intervallerna i högt tempo. Tänk vad lättlurad man är!

Även om inte de resterande fyra intervallerna gick lika lätt så är jag väldigt nöjd med passet. Känslan var bra och det var faktiskt riktigt roligt att springa intervaller. Jag kunde hålla ett bra tempo genom hela passet trots att jag var rejält trött på slutet. Jag ser redan fram emot nästa intervallpass!

Tider på tusingarna: 3:49 - 3:52 - 3:53 - 3:53 - 3:51 - 3:52
Ca 60 sekunder ståvila mellan intervallerna


Vacker kväll på Kärrtorps IP




Kommentarer
Postat av: Staffan

Använder du pulsklocka och har du koll på din maxpuls? Jag körde relativt mycket tröskelträning förra säsongen, både som långa intervaller (ofta 4-5x2000m eller som snabbdistans och det gör verkligen underverk med uthålligheten i högre fart!



Det ska kännas kontrollerat jobbigt, en bit från max men ändå ansträngande. Min andningsfrekvens brukar också ändras när jag kommer upp i tröskelansträngning vilket typiskt händer för mig när jag kommer upp precis över 180 i puls vilket blir 90% av min maxpuls. Jag tror man brukar ange tröskelträning till 85-90% av maxpuls.



Man brukar också säga att tröskeltempo är det tempo man orkar hålla i en timma som vältränad men jag vet inte riktigt om det stämmer. Att träna en timma på 90% av maxpuls blir ett väldigt högintensivt träningspass!



Fin serie men ingen tröskelserie. Om jag skulle gissa baserat på dina resultat på omkring 41-42 minuter på milen och drygt 1:30 på halvmaran så prova en snabbdistans i 4:10 min/km och se var pulsen hamnar!

Postat av: Lisa

Staffan: Tack för din kloka kommentar, som alltid. =) Jag skulle också tro att min tröskelfart ligger runt 4:10. Ska göra ett test i det tempot för att kolla pulsen. Men det där med att hålla tempot i en timme tycker jag också känns väl tufft!

2012-03-23 @ 17:12:16
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0