Långpass med krafter kvar

Långpassen anses av många vara nyckelpasset i träningen inför marathon och så även för mig. Jag planerar in mina långpass vad gäller längd och när de ska genomföras långt i förväg. Övrig träning anpassar jag sedan efter de inplanerade långpassen. Inför förra årets marathon sprang jag som längst 33,82 km på ett långpass och det gjorde jag först i mitten av april. Även om jag inför årets mara inte direkt har ett tidsmål så har jag inför det här året bestämt mig för att springa lite längre pass och dessutom göra det tidigare under våren. Det är uthålligheten som jag behöver bli bättre på.

Den här veckan stod det i planeringen ett långpass på 33-35 km. Med fullt vätskevälte (vatten och sportdryck) och lite ätbart med mig sprang jag & Mats ut strax efter halv tio. Efter några kilometers löpning i söderort så gav vi oss in mot centrala Stockholm. Tyvärr var inte solen framme med temperaturen var behaglig ändå. Efter att ha tangerat Solna-gränsen så tog vi oss via Norr- och Roslagstull in i Lill-Jansskogen, vilken som vanligt väcker massa minnen från GIH-tiden. Efter att kommit ut på Valhallavägen stannade vi och fyllde på energilagren. Mjölkchoklad och coca cola från Seven Eleven satt riktigt fint och gav energi inför hemvägen som gick via Skeppsbron, Stadsgårdskajen och Hammarby sjöstad.

Det var ett riktigt bra långpass idag och kroppen kändes oerhört stark. Först efter 27-28 km började det kännas lite i ljumskarna men i övrigt hade jag mycket krafter idag. Jag hade mer att ge när vi var hemma, vilket känns grymt bra. Man kanske har blivit något mer uthållig än tidigare? Något som också gör mig glad är att Mats som är skadad lite här och där klarade av att följa med hela rundan.

Sammanlagt sprang vi 34,39 km och snitttempot var 5:10 min/km. Ett bra tempo alltså! Ikväll kommer jag definitivt att njuta extra mycket av hemmagjord pizza och god dryck. Trevlig lördagkväll alla läsare!


Pustar ut efter passet




Kommentarer
Postat av: Alexandra

Nytillkommen läsare...

...som är sjukt imponerad! Herregud vilken sträcka, och vilket tempo! Puh!

2012-03-30 @ 22:36:43
URL: http://hejklassiker.blogg.se/
Postat av: Lisa

Alexandra: Välkommen till min blogg och tack för din kommentar!

2012-03-31 @ 11:17:42
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0