Trög snölöpning

Ja idag var det minsann inga pigga ben på löprundan! Segt och trögt beskriver passet bra. Det kändes som om jag aldrig riktigt kom igång. Tog mig i alla fall runt ungefär 9 km i 5:07-tempo. Ett pass att bara ta sig igenom liksom. Imorgon är kroppen förhoppningsvis med i matchen igen! Det var i alla fall vackert ute med snön som har kommit. För min del får det gärna komma mer snö. Jag längtar efter att åka längdskidor!

Efter löpningen idag blev det några styrkeövningar för bål och armar. Jag styrketränar aldrig ben och rumpa utan endast överkropp. Jag ser ingen anledning till det eftersom löpningen ger tillräckligt med styrka för de delarna. Överkroppsstyrka har jag dock inte för mycket av. Herregud vad klen jag känner mig ibland! Tur att man inte springer (så mycket) med armarna.


Snö


Kommentarer
Postat av: Fredric

Man vinner mycket på att styrketräna benen och det är övningar som är lätta att göra hemma. Testa exempelvis att göra vadhävningar med ett ben, ex. 2*10, två gånger per vecka, under ett par månader, så kommer du att märka en tydlig förbättring. Även muskelpaketen ovanför knävecken och knäskålarna är viktiga att träna extra.

2012-01-16 @ 16:17:02
URL: http://fredricsandh.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Fredric: Du har säkert rätt! Vaderna skulle jag definitivt kunna träna lite mer. Det är ju faktiskt ganska enkelt och inte heller särskilt tidskrävande. Tack för tipset!

2012-01-17 @ 07:16:55
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Krille

"Tog mig i alla fall runt ungefär 9 km i 5:07-tempo"!=O



Vi har lite olika syn på detta med löpning...det hade vart grymt att ens klara det tempot ;) (I know i know..olika förutsättnigar and all that...men ändå ;))



Om du tar emot förfrågningar så undrar jag lite snabbt hur du gör med uppvärmning?

Iom att du springer så långt (som jag tycker) så borde du nästan värma upp bra eller småjoggar du bara som uppvärmning?

Jag går bara snabbt tills jag kommer till "Start" och sedan sätter igång men kanske ska satsa mer på ngn form av stretching eller så?



MvH Krille

2012-01-20 @ 08:01:37
Postat av: Lisa

Krille: Precis som du skriver, så ska man inte jämföra sig med andra utan utgå från sina egna förutsättningar. Däremot kan man ju inspireras av snabbare löpare! Det gör jag i alla fall.



Självklart tar jag emot förfrågningar! Det är intressant det där med uppvärmning. Jag brukar springa något lugnare första 1-2 km på ett vanligt löppass och det kan nog ses som en slags uppvärmning. Men det är inte medvetet utan bara så min kropp fungerar. Jag är lite trögstartad helt enkelt.



Om jag däremot ska springa intervaller eller liknande så joggar jag väldigt lugnt i 2-3 km och därefter "sträcker ut" kroppen lite. Inte direkt stretch utan snarare tänjer. Ja kanske lite svårt att förklara men förhoppningsvis förstår du! Annars tror jag att det är väldigt individuellt och man får lära sig vad som passar bäst för en själv.



Ditt sätt med snabb promenad innan start tycker jag låter jättebra! Jag vet inte riktigt din nivå men kanske kan du även prova att jogga jättelugnt istället för promenad. Det kan ju vara värt att prova i framtiden i alla fall!



Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om löpning. Jag svarar gärna. Lycka till med träningen!

2012-01-20 @ 08:30:23
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Krille

Tack för svaret!

Min nivå ligger på ngt under motionär än så länge men det går framåt! "Springer" mestadels 5km per pass, Varannan dag!

Detta tar numera ca 30-32 minuter! Dagsformen bestämmer gissar jag på!

Försöker springa 10km en gång i veckan men mestadels avbryter jag efter 5km då jag ångar på och inte lärt mig kontrollera farten riktigt!

Ska testa det där med att jogga en smula innan "start" :)!



MvH

2012-01-20 @ 17:52:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0