Tidsmål 2012

Givetvis har jag mål med löpningen som inte handlar om lopp och tider, exempelvis vill jag känna glädje med löpningen, vara skadefri och få nya löparupplevelser. Men att springa lopp och förbättra sina tider är en del av min löpning och därför kommer jag i det här inlägget att fokusera på mina tidsmål under 2012.


10 km: sub 41 min.
Det är enligt mig ett rimligt mål med tanke på att mitt pers är 41:22. Egentligen kanske jag borde göra en rejäl satsning på sub 40 men jag är inte riktigt beredd att göra det. Inte just nu i alla fall. Dessutom är det svårt att kombinera en sådan satsning samtidigt som jag har mål på längre sträckor. Så sub 41 känns okej i år! Förmodligen blir det på Hässelbyloppet i höst som jag kommer satsa för fullt mot målet.


Halvmarathon: sub 1:30
Det här målet är helt klart det tuffaste. Mitt pers är 1:31:21 och då kan ju sub 1:30 inte låta så svårt. Men det kan jag lova att det är! När jag gjorde mitt pb på sträckan var det riktigt jobbigt och jag gav verkligen allt. Finns det mer att ge? Ett bra tillfälle för målget är jag också osäker på. Göteborgsvarvet är förmodligen ett för kuperat och trångt lopp. Har lite funderingar på Stockholm halvmarathon om det passar in med övriga lopp. Annars får jag leta upp en annan lättlöpt halvmara!


Lidingöloppet 30 km: sub 2:30
Mitt "enklaste" och mest realistiska mål. Efter förra årets lopp som sprangs på 2:31:09 ser jag helt plötsligt 2:30 som ett möjligt mål. Jag var inte heller helt slut efter 2:31-loppet utan hade eventuellt kunnat ge lite till. Men det krävs mycket träning i kuperad terräng under sommaren. Lidingöloppet är helt klart det lopp som jag mest ser fram emot!


Marathon: sub 3:29:53
Målet är helt enkelt att slå förra årets tid. Kanske kanske kommer jag revidera målet under våren men just nu nöjer jag mig med det. Med tanke på förra årets mindre roliga upplevelser på loppet så hoppas jag återfå glädjen med en "lätt" målsättning. Jag känner dock att jag inte riktigt få ut min kapacitet på marathon så att sätta ett högre mål lockar. Eller så passar inte marathon-sträckan mig helt enkelt! Jag ser i alla fall redan fram emot loppet och är sugen på revansch!


Ja det där var mina mål! Vad har DU för mål med ditt träningsår?




Kommentarer
Postat av: Andréa

På maran har vi samma tidsmål (typ, jag ska under 3:30 men gärna ner mot 3:25), lidingö ska jag "bara" förbättra mig på, dvs under 2:35. Milen under 43 är ett annat mål och så halvmaran under 1:38 men gärna ner mot 1:35 :)

2012-01-20 @ 13:33:49
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Staffan

Lika snyggt löpsteg som vanligt Lisa!



Ja, mina mål, jag har svårt att sätta dem på pränt eftersom jag inte vet hur säsongen kommer att bli, kommer behöva lägga mycket fokus på att hitta ett nytt jobb och blir det på en annan arbetsplats så kanske jag måste ändra upplägg men annars vill jag nog gärna sub 37:30 på milen och i alla fall göra ett försök på sub 3 på maran.

Postat av: Krille

Lycka till med dina mål! :)

2012-01-20 @ 18:25:45
Postat av: Lisa

Andréa: Då har vi ganska lika mål. Jag tror att du fixar dina lätt! =) Lycka till!



Staffan: Tack för det! Realistiska mål och smart att anpassa efter hur livet ser ut i övrigt. Lycka till!



Krille: Tack och lycka till själv!

2012-01-20 @ 21:58:26
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Jonas

Hej,



Har nästan samma mål som dig förutom på marathon där jag ska försöka nå ner mot 3.10-3.15.



Lycka till!

2012-01-22 @ 23:02:58
URL: http://www.42195meter.se
Postat av: Lisa

Jonas: Jag hoppas verkligen att du klarar ditt mål på maran. Det är en riktigt bra tid du satsar på. Lycka till!

2012-01-23 @ 14:51:00
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0