Hur snabbt ska man springa egentligen?

Jag har tänkt ganska mycket senaste tiden på vilket tempo som är det mest optimala beroende på vilket typ av pass man springer. Givetvis är det en individuell fråga. Ett tempo som för mig är jättetufft kan ju såklart en riktigt duktig löpare springa baklänges i sömnen osv.

Men anledning till att jag har börjat fundera på det här att jag har upptäckt att jag i jämförelse med löpare på ungefär samma nivå oftast springer betydligt fortare på vanliga distanspass. Det här är även något som jag har lagt märke till på diverse bloggar. Jag har läst en del bloggar som skrivs av personer (framför allt kvinnor) som på lopp presterar ungefär på min nivå. De flesta av dessa håller ett betydligt lugnare tempo än vad jag gör på sina "vanliga" pass. Men ändå skiljer det ju inte så mycket mellan oss på lopp, särskilt inte på långa sträckor.

Det kanske är dumt att jämföra sig med andra så här och egentligen spelar det ju ingen roll hur andra tränar. Men det har väckt en tanke i mig om att jag kanske springer för fort på träning. Fast å andra sidan så är det ett tempo som jag gillar och då kanske det bara är att fortsätta på det sättet?


För fort?


Kommentarer
Postat av: Magnus

Jag är en av dom som springer betydligt långsammare på vanliga distanspass, runt 5 min/km. Det är mycket individuellt tror jag..huvudsaken är man trivs i det tempot och, om man kör kvalitet, inte springer så snabbt att kvalitetspassen blir lidande.

2012-02-07 @ 18:12:04
URL: http://www.running-near-empty.blogspot.com/
Postat av: Fredric

Det finns stora fördelar med att träna lågintensivt. Men man vinner andra fördelar med att träna snabbdistans, intervaller etc. Det betyder att det finns flera vägar till framgång. Det bästa är att inkludera båda delarna. Om du springer ungefär lika fort på alla pass har du förmodligen en hel del att vinna på att sänka farten på vissa pass, men kanske höja den på andra.

2012-02-07 @ 19:12:03
URL: http://fredricsandh.blogspot.com/
Postat av: Andrea

Jag har verkligen jobbat på att springa väldigt långsamt under de lätta passen för att ha ork att göra de tuffa riktigt tuffa. Och det roliga är att ju långsammare jag springer desto snabbare blir jag :) Springer du med pulsklocka? Mina riktlinjer till mig och mina kliente är att försöka ligga under 70% av Max under lättdistanspassen och mellan 70-75% på långpassen.

2012-02-07 @ 20:41:29
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag hör också till den skaran som springer för fort på träningarna. Jag får ofta höra att mina långpass går för fort. Men för mig känns det bra och kroppen svarar bra på den träningen. Så jag fortsätter att köra på. Jag tror att man får lyssna på kroppen hur den vill ha det!! :) Känns det bra som du kör så kör på!!!

2012-02-07 @ 21:13:01
Postat av: Staffan

Jag är som du, håller förmodligen lite för hög fart på distanspassen MEN jag tränar inte så mycket volym att jag tror det spelar någon roll. De gånger jag springer mer märker jag att jag automatiskt sänker farten på distanspassen för att jag helt enkelt bli för sliten av att hålla högre fart.



Frågan du nog ska ställa dig är om du vill träna ännu mera än du gör idag? I så fall bör du nog sänka farten på distanspassen för att inte bli för sliten. I annat fall, om du vill behålla nuvarande träningsupplägg tror jag inte du tjänar något på att sänka farten, tvärtom faktiskt!

Postat av: Lisa

Tack alla för era intressanta kommentarer! Det verkar vara ett hett ämne det här och det finns uppenbarligen skilda åsikter om det här, vilket jag misstänkte.



Jag kommer nog prova att sänka tempot på något distanspass då och då. Så gör ju i och för sig nu också men det kan bli mer frekvent. Ska dessutom testa att springa efter pulsen mer än vad jag gör idag.



Men så länge jag upplever att jag orkar med den typen av träning som jag nu gör så kommer det inte bli några stora förändringar. Kvalitetspassen springer jag ju i betydligt högre tempo än de vanliga distanspassen. Dessutom har jag tänkt att eftersom mitt maxtempo på milen är runt 4:10 min/km och på halvmaran 4:30 min/km så borde ju runt 5 min/km vara ett helt okej distanstempo?



Men det här med tempo är väl individuellt precis som ni skriver! Jag kommer nog återkomma till det här ämnet här på bloggen för det är himla intressant.

2012-02-08 @ 16:35:53
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Krille

Som relativt nybakad löpare är detta ngt jag funderar på också. Ska införskaffa en pulsklocka med tider och sådant för att kunna springa mer konsekvent istället för att ånga på i början, smyghöja hela tiden, sedan tar allting slut!



Bra läsning bland kommentarerna =D

2012-02-09 @ 08:10:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0