Puls

Sedan jag fick min Garmin i julas så har jag nästan sprungit varenda pass med pulsbandet. Dock så tittar jag nästan aldrig på pulsen under passet men tycker att det är intressant att studera pulsen efter löpningen. På distanspass i en fart på ungefär 5 min/km så ligger pulsen ungefär mellan 145 och 165 slag, vilket motsvarar 75-85 procent av min maxpuls. Jag är inte helt säker på min maxpuls men jag utgår ifrån att det ligger runt 195, eventuellt något högre med tanke på nedanstående procent-satser.

Något jag har sett efter att ha studerat pulsen efter lopp är att jag kan ligga på en ganska hög pulsnivå under en ganska lång tid. Vid lopp är pulsen dessutom betydligt högre än vid träning. Och det är väl så det ska vara?

Vid lördagens Lindingölopp uppmättes min puls som högst till 192! I och för sig var det på upploppet men jag trodde inte att jag var så nära min maxpuls. Uppenbarligen var loppet mer ansträngande än jag upplevde det, åtminstone på upploppet.

Så här har min snitt- och maxpuls sett ut under några av årets lopp:

Kungsholmen runt:
Snitt: 173 (89%) Max: 190 (97%)

Stockholm marathon
Snitt: 169 (87%) Max: 192 (98%)

Bellmanstafetten
Snitt: 177 (91%) Max: 187 (96%)

Tjejmilen
Snitt: 179 (92%) Max: 189 (97%)

Lidingöloppet
Snitt: 169 (87%) Max: 192 (98%)


Det mest intressant är att både snittpulsen och maxpulsen var exakt lika vid Stockholm marathon och Lidingöloppet. Tempot vid de båda lopperna skiljde sig endast åt med 2 sek/km så även det var likt. Dock är maran drygt 12 km längre och enligt min åsikt jobbigare än Lidingöloppet (men det är en annan historia och kräver ett eget blogginlägg)!

Som jag skrev ovan så funderar jag på om inte min maxpuls är högre än 195. Eller är det möjligt att ligga så nära sin maxpuls som mina resultat ovan visar?

Kommentarer
Postat av: Danne

Hej!

Så här ser det ut på mina tävlingar i år.

Har en hög maxpuls på 209 bpm.



LL:

184 (88%) Max: 204 (98%)



Blodomloppet 10 km:

192 (92%) Max: 203 (97%)



DM 10000m:

189 (90%) Max: 202 (97%)



DM ½-mara:

186 (89%) Max: 203 (97%)



DM 5000m:

190 (91%) Max: 203 (97%)



Grabbhalvan 5 km:

186 (89%) Max: 198 (95%)



Tittar man på Vättern: Medel 72% Max 92%

Vasaloppet: Medel 82% Max 93%



Men då kommer faktorer in som att du slipper bära upp din vikt på cykeln och kan vila mer på skidor än löpning, plus att man håller på så sjukt mycket längre än tex LL.



Jag har fått för mig att ju mer tränad man är ju längre kan man hålla på i högpuls!



Bra sprunget på LL!

/Danne

2011-09-29 @ 15:13:56
Postat av: Lisa

Danne: Tack för att du delade med dig av dina värden. Det verkar som om även du har rejält hög puls på loppen. Då stämmer antagligen mina nivåer ganska bra!

2011-09-29 @ 22:01:10
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Staffan

För en vältränad person är det möjligt att ligga ganska nära sin maxpuls under ganska lång tid och du är ju vältränad men jag undrar ändå hur du har kommit fram till din maxpuls, har du testat fram den själv? Det är inte ovanligt att den ligger något högre än man själv kommer upp i. Jag brukar snitta omkring 90% på mina halvmaror och något högre på milloppen.

Postat av: Lisa

Staffan: Jag gjorde ett maxpuls-test på cykel för ungefär fyra år sedan. Då kom jag upp i 195 och med hänsyn till att maxpulsen sjunker med åren samt det du skriver, att man ofta ligger lite högre än vad man uppnår, så skulle jag tro att jag idag har ungefär 195 som max. Mina pulsnivåer verkar ju dessutom stämma med dina så helt fel ute är jag nog inte då! Tack för din input. =)

2011-09-30 @ 15:51:57
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Miranda

Åh intressant!



Jag skulle nog säga att du har högre max än du tror, jag själv kommer aldrig upp i sådana höga siffror. 94% på millopp vid max och ca 89% vid marathon (de senaste tre stycken på 88-91%)



Så du är nog uppe och närmar dig 200 slag/min i alla fall, testa ett riktigt maxpulstext på löpband så ska du se :-)

2011-10-05 @ 16:27:07
URL: http://www.mirandakvist.se
Postat av: Lisa

Miranda: Ja du kanske har rätt. Men enligt det maxtest jag gjorde hade jag inte så hög maxpuls. Men det var ju på cykel och med stor sannolikhet kommer jag upp högre nivå om jag springer! Får testa helt enkelt. =)

2011-10-05 @ 21:02:54
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0