Stockholm marathon 2011

Målet med Stockholm marathon var att springa på en tid under 3:30. Jag lyckades och är verligen nöjd över det. Men jag är ändå inte riktigt nöjd med loppet. Jag tyckte inte att det var särskilt roligt att springa igår. Anledningarna till det är flera men jag börjar med att skriva om loppet.

Starten var som vanligt helt fantastisk. Jag älskar känslan av att få vara en del i den underbara löparfest som Stockholm marathon är! Loppet inleddes i strax under 5 min/km och milen klockades på 49:50. Stabilt och bra. Benen var med i matchen och kroppen kändes stark. Min sambo Mats & jag sprang ihop första 6-7 kilometrarna men sedan sprang vi våra egna lopp. (Fast efteråt fick jag veta att Mats bara legat några hundra meter bakom mig och såg mig hela tiden.) Hela första varvet gick riktigt lätt.

Ute på Gärdet på andra varvet var det riktigt blåsigt och kallt. Detta tillsammans med att det i princip är helt folktomt där gjorde att jag tyckte att det var ganska tråkigt just då. Halvmaran passerade jag på 1:44:46. Efter Djurgården kommer man äntligen tillbaka till publiken och loppet blev genast roligt igen. Jag började vid det här laget dock känna mig lite sliten men höll ändå ett bra tempo.

På Strandvägen sprang 3:30-farthållarna i fatt mig och eftersom jag höll samma tempo som dem så hamnade jag i en stor klunga av löpare. Det var riktigt trångt och det störde min löpning en del, framför allt vid vätskestationerna. På söder Mälarstrand Västerbron lyckades jag till slut springa ifrån den stora delen av klungan och trängseln lättade en hel del. Strax därefter kom Mats upp jämsides med mig. Han var fräsch! Jag däremot hade det riktigt tungt men gjorde ändå ett försök att hänga på honom upp för Västerbron. Mats drog ifrån men när det gick utför kom jag ikapp honom. Väl nere på norr Mälarstrand började det ta emot något enormt och jag fick släppa Mats. En av 3:30-farthållarna kom då ikapp mig och jag försökte hänga på honom. Men på Vasagatan fick jag släppa även honom.

35 km passerade jag på 2:53:24. Vid det här laget var mina lår helt förstörda. Det gjorde så fruktansvärt ont och jag har aldrig någonsin fått kämpa så mycket i ett lopp tidigare. Men jag var ändå aldrig orolig att jag inte skulle klara 3:30. Fast det borde jag ha varit...  Jag kämpade mig fram meter för meter och vid Odenplan kändes det lite lite lättare. Utan nerförsbacken på Odengatan hade jag antagligen tappat mycket tid. Hur trött jag än är så kan jag alltid springa fort nerför och det såg jag verkligen till att utnyttja här.

Sista två kilometrarna var en riktig plåga! Jag fick kämpa för varje steg och sprang som i en dimma. Något liknande har jag aldrig upplevt! Men jag lyckades ändå hålla ett tempo på 5:07 min/km, vilket jag är nöjd med. Det hade kunnat bli betydligt långsammare än så. Men det enda jag tänkte på var att jag måste forsätta springa, jag får inte börja gå!

Väl inne på Stadion ser jag att jag har knappt en minut på mig att komma in under 3:30. Herregud, EN minut! Det var först då jag förstod att det kanske inte skulle gå trots allt. Jag gav ALLT jag hade kvar och mn puls var uppe i 192 (min maxpuls är 194)! Jag lyckades ta mig i mål med sju sekunder till godo och jag var nöjd, 3:29:53. Mest nöjd över att det var över. Tröttheten var den värsta jag har upplevt!

I målfållan stod Mats och väntade på mig. Han hade kommit in drygt två minuter före mig och hade sprungit helt utan kramp. Inget sjuktält i år alltså! Jag är så himla glad för Mats skull! Fast jag kunde inte säga det till honom där i målfållan. Jag var för trött för att prata.

Som jag skrev ovan så är jag såklart nöjd med loppet. Jag lyckades ju med min målsättning! (Min andra målsättning; att komma topp 100 försvann all världens väg eftersom det var riktigt bra klass på löparna i år! Trots en förbättring med 6 min 30 sek från förra året så fick jag en sämre placering i årets lopp. Det finns så himla många bra löpare. Kul!) Jag är dock inte nöjd med hur jag genomförde loppet. Precis som Lidingöloppet 2009 så öppnade jag för fort och när sista biten blir en plåga så är det inte särskilt roligt. Dessutom tyckte jag att det var alldeles för kallt och blåsigt under årets marathon. Jag vill ha sol, värme & vindstilla!

Min målsättning inför nästa års Stockholm marathon är att lägga upp loppet på ett bättre sätt och framför allt ha roligt! Och samtidigt springa fort såklart...

Jag har tyvärr inga bilder från loppet. Istället får det bli en på mig & Mats på ÖIP efter loppet. Det var fantastiskt skönt att sitta ner!


En nöjd löpare utan kramp och en ganska nöjd löpare med förstörda lår

 

 

Mina mellantider (suddiga, precis som sista 7 km...)


Kommentarer
Postat av: Anna (orka mera)

Grattis till en jättefin tid! Men visst är det trist när den stora segheten kommer, när man får ont och det börjar gå trögt!!!!! Fick själv kämpa sista 7 km. Men det är alltid underbart så här dagen efter, då har man liksom glömt det :)

2011-05-29 @ 17:57:37
URL: http://blogg.piggelina.se
Postat av: Håkan T

Riktigt imponerande tid! Du fortsätter verkligen utvecklas! Kanske dags att gå med i en löparklubb nu?



Jag blev faktiskt för första gången lite sugen att testa en mara när jag kikade i lördags.



Dock så slås planerna ner ganska snabbt när man läser om ditt lopp :) För mig skulle varje meter vara en enda stor plåga och jag tror inte det är värt :D



Kör hårt!

2011-05-29 @ 18:50:52
URL: http://htunander.blogspot.com
Postat av: lina

Grattis till en fin tid, bra kämpat:)

2011-05-29 @ 22:37:23
URL: http://linastraningsblogg.blogspot.com/
Postat av: Elina

Lisa!...du är min idol

2011-05-29 @ 23:36:27
Postat av: Lisa

Anna: Tack! Jo det är klart att man glömmer smärtan men glädjen infann sig aldrig riktigt och det känns tråkigt.

Håkan: Tack! Jo jag kanske går med i en klubb snart. Marathon brukar inte vara en plåga, det är faktiskt det bästa jag har gjort. Även om det inte verkar så.

Lina: Tack detsamma!

Elina: Det gläder mig!

2011-05-30 @ 13:44:42
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Staffan

Bra kämpat! De gånger jag har fått kriga så där har mina tidsmål flugit all världens väg (2008 och 2009) och jag har inte ens förmått mig att springa hela vägen. Först 2010 fick jag ut vad som var min sanna kapacitet.



Härligt att fixa 3:30, men så har du ju också tränat på otroligt bra hela våren!



Jag följde maran som åskådare i år, också roligt men nästa år vill jag nog springa igen!

Postat av: Alexander

Stort grattis till en fantastisk prestation och en grymt bra tid. Imponerande!

2011-05-30 @ 14:27:51
URL: http://www.ironmanalex.se
Postat av: Miranda

Men så jäkla fantastiskt kämpat!! Det där loppet om något kommer du att ha nytta av ju :-)



Och du hamnade precis innanför drömgränsen, grymt bra!

2011-05-30 @ 14:47:25
URL: http://www.mirandasminut.se
Postat av: Lisa

Staffan: Tack! Nästa år tycker jag att du ska springa. Varför inte satsa på ner mot 3 timmar?



Alexander: Tack så mycket och grattis själv till en otrolig prestation!



Miranda: Tack! Ja jag var sista tjej på maran som tog mig under 3:30 och det var på håret. Men det gick! Grattis själv till ditt superlopp!

2011-05-30 @ 16:01:03
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Madde

Åååh så duktig du är Lisa! Och snygg också i dina löparkläder, gör ju inte saken sämre hihi... Stor kram på dej! //Madde vK.

2011-05-30 @ 16:25:23
Postat av: Lisa

Madde: Vad glad jag blev av din kommentar! Så roligt att du läser min blogg och tack! Kram på dig också.

2011-05-30 @ 16:59:27
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0