Snabbdistans

Det är inte ofta. Men ibland händer det. Att jag i förväg bestämmer mig för att springa snabbdistans alltså. Ett distanspass för mig kan ofta utvecklas till ett snabbdistanspass eftersom jag efter några kilometer markant brukar öka tempot.

Men idag hade jag alltså bestämt innan att det skulle bli snabbdistans. Planen var 8 km i ett tempo strax under 4:30 min/km. Jag tenderar att springa alldeles för fort i början och upplever därför kvalitetspassen som fruktansvärt jobbiga. För att undvika det här bestämde jag mig för att inleda snabbdistansen i ett lagom tempo och inte allt för långt ifrån den tänka snittfarten. Det gick åt skogen direkt. Jag hade en snubbe framför mig som jag kom ifatt och då ökade han. Givetvis ökade även jag då. När snubben äntligen vek av så var tempot redan en bra bit under den tänkta farten.

Under kilometer 2-8 blåste det kraftig motvind och sista 2-3 km är det dessutom en del uppförslut, vilket sänkte tempot. Snittempot blev tillslut 4:19 min/km, vilket jag är himla nöjd med! Fast jag fick slita ordentligt och pulsen var allt annat än låg.

Här är mina kilometertider:

Kilometer 1. 4:16 min/km
Kilometer 2. 4:23 min/km
Kilometer 3. 4:22 min/km
Kilometer 4. 4:21 min/km
Kilometer 5: 4:21 min/km
Kilometer 6. 4:30 min/km
Kilometer 7. 4:30 min/km
Kilometer 8. 4:11 min/km

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0