Medaljtiden på LL

Sedan Lidingöloppet för två veckor sedan har jag funderat ganska mycket på tiderna som kvinnor respektive män ska klara för att få byta ut sin medalj till en silvermedalj. Är de jämförbara och rättvisa?

Männen ska klara 2:15, vilket jag räknade ut att 3,6% av männen klarade i årets lopp. Kvinnorna ska klara 2:38 och det fixade hela 7,3% av brudarna i år. Procentuellt var det alltså betydligt fler kvinnor som klarade medaljtiden. Är männens tid kanske för tufft satt? Eller finns det fler duktiga löpar-kvinnor än vad det finns duktiga karlar? Hur är egentligen tiderna uträknade?

Min teori är att kvinnornas medaljtid är satt för några år sedan och då var det betydligt färre tjejer som sprang lopp. Om jag har förstått rätt så är det framför allt kvinnorna som gör att motionsloppen runt om i landet har ökat i populäritet. Tidigare var det procentuellt lika många kvinnor som män som klarade medaljtiden och därför var det jämförbart.

Men då borde man kanske se över medaljtiderna? Ja kanske. Det borde åtminstone vara lika, oavsett kön. Om det är kvinnornas tid som är för lätt eller om det är männens som är allt för svår är jag inte helt säker på. Det ska ju inte vara "lätt" att knipa den där medaljen men samtidigt ska det ju inte vara helt ouppnåligt.

Vad tycker ni?


 


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Tänker att tjejer anmäler sig till LL när de kan springa så långt och vet att de klarar det. Fler blåbär till karlar chansar och anmäler sig pga sne självbild från fornstora dar eller efter vad i bastun! ;)

2010-10-09 @ 14:26:20
URL: http://akaontherun.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ja du kanske har rätt, Anna-Karin. =)

2010-10-09 @ 18:31:51
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Lars Bohlin

Spännande och prisvänliga löperresor till Kenya för dig som tränar seriöst.

www.kimbiacamp.se



Välkommen till KIMBIA CAMP

2010-10-10 @ 13:54:35
URL: http://www.kimbiacamp.se
Postat av: Lasse Svärd

Som partisk i målet så ser jag det som så här. 2:15 är en jämn och fin siffra, så jag tror nog inte det är räknat på procent. Jag har alltid sumpat silvertiden och varit nära 2:15:06 typ. Jag är glad att den är svår, för det inspirerar. I år blev det dryg 2:16, men på 10k har jag gjort på under 36 i år, så jag tycker nog inte att jag är ett blåbär från bastun :). Lidingö kräver dock mer än en löpare. Man behöver vara stark på kuperat, och där tror jag tjejerna vinner fler segrar. Ni är segare helt enkelt.

2010-10-10 @ 16:29:11
Postat av: Lisa

Lasse, du har absolut en poäng i det du skriver. Jag håller med om att silvertiden ska vara svår att slå. Kanske bör då kvinnornas stramas åt något? Eller kanske är det som du skriver, många tjejer är sega. Det märks ju inte minst på marathon där åtminstone jag springer förbi de flesta killar på slutet men tjejerna runt om mig håller oftast ungefär samma tempo som jag. Förresten, så är du en riktigt duktig löpare! =)

2010-10-10 @ 20:02:36
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0