Göteborgsvarvet 2010

Varning för långt inlägg!

Ett allt mer uppklarnande Göteborg mötte oss i lördags morse när vi kom med bil från Trollhättan. Efter att ha hämtat ut nummerlapparna och som en flock får vallats igenom delar av mässan placerade vi oss som vanligt på gräsmattan mellan bajamajorna och startfållorna. Därefter dök en efter en av mina löparkompisar och framför allt supportar upp och anslöt sig till oss övriga.

Trots att man alltid tycker att man har så gott om tid innan starten så går tiden så fort! Efter lite ätande och toalettbesök var det helt plötsligt dags att värma upp. (Jag måste erkänna att jag inte särskilt bra på att värma upp inför lopp. Lite slö jogg i några minuter brukar det bara bli. Men än så länge har jag inte haft några större problem med ett sådant upplägg.)

När klockan är ca. 13:15 ställde jag mig i min startgrupp. Det var varmt. Riktigt varmt! Som vanligt var det jag och mest massa karlar i min startgrupp. =) En och annan tjej till kunde jag såklart skymta. Heja tjejerna!

Klockan 13:39 gick startskottet för vår grupp, grupp 2.

Trots att tempo redan från start var ganska högt så är det alltid lite trångt i början. Det blev en del inbromsningar och slalomspringning första kilometrarna.

Kilometer 5 passerades på 22:58 tror jag. Det har gått fort men kontrollerat.

Milen passerades på 45:12 och det var helt enligt min plan. Förra året gick ju första milen alldeles för fort, vilket straffade sig på slutet, och jag ville inte riskera att göra om det misstaget.

Mellan 10-15 km har jag helt klart den bästa perioden under loppet. Benen flyter på bra och trots att det är fruktansvärt varmt så påverkas jag inte. Jag trivs! I snitt gick dessa km i 4:30-tempo.

Efter 15 km började det bli tufft. Jag försökte få in mig mycket vätska på varje vätskestation (varannan vatten, varannan sportdryck) och häller dessutom muggar med vatten över mig. Det är VARMT! Jag kämpar men har fortfarande bra tempo. Publiken längs Avenyn gav som vanligt lite extra motivation. Det är alltid så roligt att komma in i stan efter den tråkiga och publiktomma delen på Hisingen.

Så här långt in i loppet sitter helt plötsligt kilometerskyltar med JÄTTELÅNGA mellanrum! Mycket märkligt... Att det dessutom är uppför nästan hela vägen från Avenyn till Slottskogen gör ju inte det hela lättare. Men jag försökte verkligen att hålla uppe tempot. Det var egentligen först vid 19 km som jag insåg att det kommer krävas en rejäl genomklappning för att inte komma under 1:36. Och genomklappning hade jag ju sett en och annan under banan!

Väl inne på målområdet och Slottskogsvallen spurtar jag givetvis. Det finns det alltid krafter till! Jag går in på tiden 1:35:40 enligt min klocka men den officiella tiden blev sedan 1:35:38 och jag är sååå nöjd. Senare på kvällen får jag sedan reda på att min placering är 92!! Helt galet. Jag som förra året blev överlycklig över att vara bland de 200 snabbaste tjejerna. Igår var jag bland de 100! Givetvis är jag medveten om att väldigt många presterade sämre än vanligt och det var antagligen värmens fel. Men det var ju faktiskt lika för alla!

 

 





Kommentarer
Postat av: Lina

WOW!!! GRATTIS TILL EN KANONTID!!! //Lina

2010-05-24 @ 12:05:31
URL: http://www.linastraningsblogg.blogspot.com/
Postat av: Tobias

Grattis till nytt PB och ett riktigt bra lopp! Det bådar gott inför Stockholm Marathon.

2010-05-24 @ 12:18:45
URL: http://blog.noll.se
Postat av: Lofsan

Kul att läsa om loppet! Hur gick det för Mats?

2010-05-24 @ 16:38:32
URL: http://Lofsan.wordpress.com
Postat av: Lisa

Tack Lina & Tobias!

2010-05-24 @ 17:28:09
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Lisa

Lovisa, Mats sprang på 1:34:49, drygt 3 min över hans PB.

2010-05-24 @ 17:29:44
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Anna (orka mera)

Hej! Har precis hittat din blogg! Roligt att läsa om ditt Göteborgsvarv! Mycket fin tid du fick till! Startade också i din startgrupp (men längst bak - sen till start som vanligt...). Hade mitt jobbigaste göteborgsvarv ever men ändå nöjd med min 109:onde plats.

2010-05-28 @ 22:25:46
URL: http://blogg.piggelina.se
Postat av: Lisa

Anna, vad roligt att du hittade hit! Du ska absolut vara nöjd med din prestation på Göteborgsvarvet. Bra jobbat!

2010-05-28 @ 22:48:25
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0