Mitt första marathon

Så här i marathontider tänker jag givetvis tillbaka på förra gången som jag sprang Stockholm marathon och försöker minnas hur det var då. Här kommer min (ganska långa) berättelse om Stockholm marathon 2006:

För ganska exakt fyra år sedan sprang jag mitt första och hittills enda marathon. Det hela började med att jag & min vän Helena, av någon märklig anledning, bestämde oss för att springa. På den tiden behövde man inte vara ute i så god tid för att få en plats, utan vi anmälde oss någon gång på hösten 2005, kanske i september eller oktober. Vi fick i alla fall varsin tröja eftersom vi anmälde oss i så god tid! Vi den här tiden hade jag som längst sprungit ca. 12 km.

I samband med marathon-anmälan anmälde jag mig även till Göteborgsvarvet. Så här efteråt förstår jag inte riktigt hur jag tänkte. Att jag vågade! Men nu var det ju bara att börja träna.

Jag ökade löpträningen successivt men fortsatte att styrketräna och gå på Friskis & Svettis som tidigare, åtminstone under hösten. Om jag inte minns helt fel så sprang jag aldrig fler än fyra pass i veckan och det var i princip bara distanspass. Vintern 05/06 var i klass med det här årets. Mycket snö alltså! På den tiden pluggade jag på GIH och hade, till skillnad mot nu, fri tillgång till ett gym nästan dygnet runt. Så under vintern blev det åtminstone ett pass i veckan på löpbandet.

Som jag minns det upplevde jag aldrig marathonträningen som särskilt jobbig. Jag bara körde på. Den enda perioden som var tung var när jag fick influensa någon gång i februari. Där missade jag minst två veckors träning. (Det var tur att det var OS-år, annars hade jag aldrig stått ut med att vara sjuk!)

I april sprang jag mitt längsta långpass innan marathon. Det var runt 27 km och genomfördes utan några större problem.

I mitt tycke ganska väl förberedd stod jag sedan på startlinjen i början av juni 2006. Målet var helt enkelt att ta sig runt, även om jag funderade lite på att gärna komma under 4:15-4:30. Första varvet upplevde jag inte som det minsta ansträngande, utan bara fyllt av glädje och lycka! Väl ute på Djurgården under andra varvet började det dock bli tungt. Det var tyst och tråkigt där. Strandvägen och Skeppsbron upplevde jag som lite lättare men sen var det en riktig utmaning att ta sig igenom Söder Mälarstrand. Jag hade vid här laget fullt fokus på Västerbron och min familj som stod och väntade i Rålis. Väl där springer både min fantastiska pappa och min kära syster med mig en bit. Pappa ropar upphetsat: "Det går bra det här! Det är ju en kanontid på gång!!" Han är rolig han, min pappa.

Tiden ja, den tänkte jag inte särskilt mycket på under loppet. Det var först efter 30 km som jag insåg att jag kunde komma in runt fyra timmar. Men det var inte alls särskilt viktigt. Istället kämpade jag för att hålla humöret uppe och fortsätta springa trots att benen ville att jag skulle lägga mig ner i diket. Och jag kämpade verkligen. Vid Odenplan ropade en i publiken mitt startnr och sa att jag såg stark ut. Det gav mig extra energi för att öka lite sista biten in mot Stadion. Väl där njöt som jag aldrig har njutit förr och sprang in på tiden 4:01:04.

Att jag var så nära att komma under 4 timmar spelade ingen som helst roll. Jag var så himla nöjd med loppet och att springa marathon var bland det bästa jag har gjort. Av olika anledningar har det dröjt fyra år men på lördag hoppas jag att jag upplever liknande känslor som jag gjorde 2006. För det var verkligen helt fantastiskt!

 

Och så här såg mina mellantider ut 2006:

 

Distans Totaltid Sträcktid Min/km Plac
5 km 0.30.37 30.37 6.07/km 1174
10 km 0.59.14 28.37 5.43/km 1057
15 km 1.27.14 28.00 5.36/km 892
Halvmaraton 2.01.31 34.17 5.37/km 776
25 km 2.23.41 22.10 5.41/km 730
30 km 2.51.38 27.56 5.35/km 623
35 km 3.20.09 28.31 5.42/km 562
40 km 3.49.00 28.50 5.46/km 525
Mål 4.01.04 12.04 5.29/km 518

 


Kommentarer
Postat av: Tobias

Kul att läsa! Det är sporrande att läsa maratonberättelser, gamla som nya nu när det snart är dag!



Hoppas du tar dig tid att njuta lika mycket av årets mara!

2010-06-01 @ 17:54:54
URL: http://blog.noll.se
Postat av: Lisa

Ja det hoppas jag med! Fast det kommer förhoppningsvis gå lite fortare i år och då kanske det får göra lite mer ont än vad det gjorde 2006. =) Men det kanske också kan ses som en slags njutning...

2010-06-01 @ 18:36:37
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Mats

Det kommer bli magiskt det här!

2010-06-01 @ 19:38:32
URL: http://parisdakar.blogg.se/
Postat av: Anna (orka mera)

Vad siktar du på för tid i år? Ska bli spännande att läsa om din nya mara nu när man vet hur det gick till förra gången!

2010-06-01 @ 19:54:22
URL: http://blogg.piggelina.se
Postat av: Lisa

Mats, ja det får vi hoppas! =)



Anna, jag siktar först och främst på under 4 timmar såklart. Fast jag tror nog att jag har lite mer än så att ge, om allt går som det ska. Jag har stor respekt för distansen. =)

2010-06-01 @ 20:44:30
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0