Att springa med barnvagn

Jag tänkte skriva ner några tankar kring hur det är att springa med barnvagn och vad jag tycker är viktigt. Jag är inte på något sätt expert och många tycker säkert helt annorlunda.
 
Innan Siri kom till världen så köpte vi en (begagnad) Mountain buggy urban jungle (trehjulig vagn, lätt och smidig) men övertog även en Brio från 2008 (vet inte vad modellen heter men det är en robust klassisk modell med fyra fasta hjul).
 
Tanken var att Buggyn skulle vara huvudvagnen. Så blev det inte. Vi upplevde den alldeles för stötig, både vad gäller promenader och (framför allt) löpning. Det kändes inte alls bra att låta sin pyttebebis skumpa runt där i så vi bestämde oss ganska snabbt för att Brion fick bli den vagn vi använde.  
 
Både jag och min sambo har sprungit massa mil med Brion och trots att den är stor och tung (18 kg utan barn!) så tycker jag att det har fungerat utmärkt. Tack vare fjädringen så har den verkligen glidit fram och Siri har legat jättebra i den. Ja vi har faktiskt sprungit flera rundor i skogen och ibland på steniga stigar men det har aldrig varit några problem. Med Buggyn tyckte jag att det skumpade för mycket på en vanlig grusväg!
 
Nu när Siri är större och tyngre har vi dock börjat använda Buggyn vid löpning. Den är fortfarande mycket mer stötig än Brion men nu sitter Siri upp och är fastspänd, vilket gör att hon inte påverkas av stötarna lika mycket. Till skillnad från Brion så sitter Siri dessutom framåtvänd i Buggyn, vilket hon gillar skarpt! Brion är dock fortfarande vår huvudvagn i vardagen.
 
Så småningom så kommer vi förmodligen att köpa en "riktig" löparvagn. Förutom att springa med den så är det även viktigt att den går att koppla på på cykeln samt inte kostar en halv förmögenhet. Tips är alltid välkommet!
 
Lite mer konkret tycker jag alltså:
- En löparvagn är inte nödvändigt, det går alldeles utmärkt med en vanlig. Ju tyngre desto bättre! :-)
 
Andra tips vad gäller vagnlöpning är:
- Tänk på hållningen och sug in magen - stolt hållning!
- Var försiktig i nedförsbackar (jag promenderade alltid nerför första månaden då jag upplevde att kroppen inte riktigt klarade av stötmomentet samt vagnens tyngd)
- Glöm tempot och fokusera på känslan alternativt pulsen
- Var beredd på att passet kan få kortas ner eller avbrytas då det faktiskt är någon annan som "styr"
 
Ja det var några tips. Jag lär återkomma i ämnet. Att vagnspringa är roligt!
 
I Buggyn!
 

Kommentarer
Postat av: Snorkkis

Vad intressant att läsa om dina vagnlöpningstankar! Och att du rekommenderar tyngre vagn - trodde att buggyn skulle vara nära på optimal.
Tycker att vår teutonia börjar vara ganska svårstyrd nu när S blir tyngre (närmar ju sig 12 kg), och funderar att vi kanske ska köpa en vagn med större hjul till sommaren då vi säkert vill springa tillsammans hela gänget.

Svar: Ja en tyngre vagn har i alla fall funkat för oss. Men jag håller med om att en vagn med större hjul skulle nog underlätta. Hojta till om ni hittar någon som ni gillar! Behöver ju som sagt tips. :-)
Lisa

2014-05-11 @ 04:57:30
URL: http://www.snorkkis.se
Postat av: Fredrik Lilja

Tack för tipsen, funderar på vilken vagn jag ska köpa men eftersom jag vill ha barnet mot mig finns det ingen bra joggingvagn vad jag kan se. Har alltid gillat brios vagnar (har fyra barn) men inte provat springa med vagn tidigare. Nu får det bli en robust Brio igen :-)

Svar: Lycka till!
Lisa

2014-08-13 @ 08:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0