Ner och upp

Jag har alltid vetat att jag är oerhört känslig vad gäller sömnen. Om jag inte får sova tillräckligt så mår jag inte bra, inte bra alls. Jag har dessutom alltid haft svårt att sova och avundas alla som somnar så fort de lägger huvudet på kudden. För min del handlar det om minst 45 minuter och ibland betydligt längre än så innan jag somnar in. Sedan jag blev mamma har jag därför minst sagt satts på prov, vilket ju inte har gått omärkt förbi här på bloggen.
 
I helgen har det gått upp och ner med sömnen eller snarare ner och upp. Träningen följer på samma sätt som sömnen, ner och upp alltså.
 
Fredagens löppass blev det inget alls med. Trots en bra natt så hade jag ingen ork när kvällen kom. Jag & Siri hade varit ute på vift hela dagen, vilket tar på krafterna. Istället bestämde jag mig för att springa på lördagen istället och då helst lite längre.
 
Den planen reviderades direkt på morgonen då jag, efter en mindre bra natt, kände mig mer död än levande och humöret var i botten. Att springa långt kändes oerhört avlägset. Ja jag funderade faktiskt på att lägga ner hela löparsäsongen just då. Så sliten kände jag mig. Men ut gav jag mig till slut ut med planen att 10 minuter frisk luft ska jag i alla fall få. Det stannade såklart inte där utan passet blev 50 min fartlek (drygt 10 km). Dock inte med den piggaste kroppen men himla skönt (efteråt!) i alla fall.
 
På söndagen var det andra bullar. Efter att Siri sovit tio (!!) sammanhängande timmar vaknade jag och kände mig utsövd för kanske tredje gången sedan Siri föddes. Jag sov såklart inte riktigt lika många timmar som min dotter men säkert sju i alla fall (men ett par vakningar och snabba omsovmningar bara). Gissa om energin och humöret var på topp! Löpning skulle det såklart bli och tillsammans med Mats & Siri sprang jag elva riktigt lätta kilometrar. Det var en helt annan kropp än dagen före och jag njöt verkligen hela rundan. Tänk vilken stor betydelse sömnen har!
 
Ja det var min helg det. Först ner och sedan upp alltså. Nu är det ny vecka och det är väl bara att hålla tummarna för att den forsättet upp. För då blir det minsann fler löpar-inlägg och färre sömn-inlägg här på bloggen!

Kommentarer
Postat av: Karin

Man blir ju verkligen SÅ påverkad av sömnen. Nu har vi haft några nätter som varit riktigt bra och känner mig ju som en helt annan människa. Tycker ändå du är duktig med att kämpa ihop många pass, själv är jag inte riktigt där än. Fast har ju i och för sig bara gått två månader...
Ha en fin dag!

Svar: Tack för de orden Karin!
Lisa

2014-01-28 @ 03:43:59
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Ann

10 timmar - HURRA!!
Drygt 10 km på 50 min - DUBBELHURRAHURRA!!!!

Svar: Tacktack (dubbel)! :-)
Lisa

2014-03-20 @ 10:54:52
URL: http://annsanns.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0