Föra vidare

En sak som jag ofta tänker på (och gjorde även innan jag fick barn) är att jag verkligen vill att Siri (och eventuella framtida barn) ska få uppleva den glädje för träning som jag känner och alltid har känt. Jag ser det som min uppgift att föra glädjen vidare. Men det är ingen lätt uppgift då det finns risk för att träningen upplevs som ett "måste", vilket jag tror är nära kopplat till negativa känslor. 
 
Ett sätt att föra vidare rörelseglädjen till sina barn tror jag är att tidigt visa att det är en del av vardagen, en livsstil helt enkelt. Exempel på detta kan vara att ibland cykla istället för att ta bilen eller besöka platser som uppmuntrar till fysisk lek (kanske en skog?). Framför allt så tror jag att genom att visa sina barn att jag som vuxen rör på mig och tycker att det är roligt så kommer man långt. Barn gör ju som bekant som vi vuxna göra och inte som vi säger!
 
För egen del har jag börjat ta tag i denna viktiga uppgift. I nuläget handlar den främst om att Siri ofta får följa med oss när vi tränar. Jag tror att hon på så sätt får en positiv bild av träning och som något lustfyllt vi gör hela familjen. Så småningom hoppas jag såklart att hon kommer att kunna delta mer aktivt, på sitt sätt såklart.
 
 
 
Ett något extremt (men bra!) sätt att föra vidare rörelseglädje är att ta med barnet till Hammarbybacken och springa backpass, vilket vi gjorde i söndags!

Kommentarer
Postat av: Andréa

Det där känns verkligen viktigt nu när allt i vardagen blir mer och mer stillasittande. Fast Sixten tror nog att alla mammor och pappor springer typ varje dag. Det är liksom standard för honom och har en inte sprungit/tränat något (så att han sett) kommer ofta frågan "du springa?" :) Hoppas det inte blir något han gör revolterar mot nu bara.

Svar: Sixtens inställning är fantastisk! Tror inte alls att han revolterar, inte så länge han ser att ni mår bra och trivs med springet.
Lisa

2014-04-28 @ 23:21:38
URL: http://www.lopningolivet.se
Postat av: Karin

Kul att höra att det finns fler som tänker i samma banor - mina föräldrar gjorde ett sådant bra jobb att få mig att uppskatta träning, något jag älskar! Det här måste nog jag också skriva ett inlägg om, tack för inspirationen.

Svar: Varsågod!
Lisa

2014-04-29 @ 03:47:17
URL: http://endorfinkickar.com
Postat av: Snorkkis

Rörelseglädjen är verkligen viktig. Och att få den med sig från födseln är guld. Hoppas också kunna ge det vidare!

Svar: Det lyckas du säkert med!
Lisa

2014-04-29 @ 04:28:06
URL: http://www.snorkkis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0