Löpning vs längdskidåkning

Under lördagens längdskidåkning visade snittpulsen på 156 slag/minut under de 12 km som jag åkte. Exakt samma snittpuls hade jag under 15 km löpning i söndags. Väldigt förvånande! Jag kan lova att längdskidåkningen kändes otroligt mycket lättare än löpningen. Det var nog bara i uppförsbackarna som jag upplevde det riktigt jobbigt, annars gled jag på utan allt för hög ansträningsgrad. Löpningen i söndags var däremot bland det jobbigaste jag har gjort på länge!

Givetvis har det här att göra med att i längdskidåkning fördelas arbetet på många fler muskler och därför upplevs det inte som lika jobbigt. Men jag är ändå förvånad med tanke på hur trött jag var efter löpningen. Längdskidor är verkligen en idrott som är skonsam mot kroppen och som uppenbarligen ger riktigt bra träningseffekt utan allt för hög ansträngningsgrad. Ibland är det extra synd att man inte bor i Norrland. Tänk vad man hade kunnat träna!

Kommentarer
Postat av: Maja

Haha, jag bodde 19 år i Norrland men du har antagligen åkt mer längdskidor än mig ändå ;P

2012-02-15 @ 15:20:22
URL: http://majo.blogg.se/
Postat av: Lisa

Maja: Tror du det? I så fall tycker jag det var illa av dig att inte passa på! =)

2012-02-15 @ 16:01:43
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0