Lidingöloppsträning på Lidingö

Varje år försöker jag att springa minst ett pass på Lidingöloppsspåren innan själva loppet. Det har blivit några olika varianter men där alla har haft som syfte att påminnas om hur banprofilen ser ut. Om man nu vill det...

Idag åkte jag & Mats ut till Lidingö för att springa ca. 25 km. Genom att parkera på Grönsta och sedan springa bort mot spåret vid kyrkogården blir rundan lite drygt 25 km, varav 22 km är de sista 22 på loppet.

Som vanligt upplever jag första biten som enkel och de där backarna som man minns med förskräckelse är inte alls så farliga. Fast helt plötsligt dyker de upp. Efter ungefär halva sträckan av loppet. Då är det tufft och framför allt svårt att få något flyt i löpningen. Och backen efter passeringen vid Grönsta är ett skämt. Det är en vägg. Och Aborrbacken och Karins backe är oändliga.

Trots att backarna som vanligt drar ner tempot rejält så fick jag verkligen ett formkvitto idag. Snittet på rundan blev 4:59 min/km! Det är ganska exakt det tempot som jag vill hålla under loppet den 29 september. Mitt mål är att komma under 2:30. Att jag dessutom upplevde att jag hade mer att ge gör ju känslan ännu bättre. Jag var stark idag!

Dock påverkades jag något av ömma bihålor och en täppt näsa. Att springa långpass i så högt tempo var kanske inte helt optimalt med tanke på det. Men när kroppen ändå svarar som den brukar göra så ser jag det som riskfritt.

Jag är helt klart positiv inför Lidingöloppet. Det ska bli så roligt!

 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Bra jobbat! Ser ju helt klart bra ut inför loppet. Själv ska jag börja använda appen från Nike för att få lite mer koll på min km-tid. Ska jag bara försöka hinna komma ut och springa också :-)

Svar: App från Nike låter ju kanon. Lycka till!
Lisa

2012-09-10 @ 10:06:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0