Mina långpass

Sedan 2007 har jag fört träningsdagbok på löparsajten ww.jogg.se. En stor fördel med att skriva ner sin träning är att det är lätt att gå tillbaka och se vad som verkar ha funkat respektive kan förbättras.

Mitt mål med det här årets marathon-träning har varit att springa fler riktigt långa långpass än vad jag gjort inför tidigare maror. Långpasset ses ju som ett nyckelpass i träning inför marathon.

Hur gick det då? Ja det ska jag nu summera. Jag jämför med föregående år och räknar då med pass som är 30 km och längre eftersom det är där jag sätter min gräns mellan ett vanligt långpass och ett långt långpass. Ja ni förstår nog.


2011
  • 12 mars - 31 km

 

  • 2 april - 30 km

 

  • 16 april - 34 km

 

  • 22 april - 33 km


2012
  • 21 jan - 30 km

 

  • 3 mars - 32 km

 

  • 14 mars - 31 km

 

  • 24 mars - 34 km

 

  • 7 april - 35 km

 

  • 15 april - 35 km

 

  • 28 april - 30 km

 

Som man kan se så har jag sprungit tre fler pass över 30 km inför det här årets marathon än inför 2011. Det första passet sprangs dessutom tidigare på året och passen har även blivit något längre. Jag borde således vara lite mer förberedd inför marathon i år.

 

Men som jag har skrivit tidigare så känns de där riktigt långa passen lite väl avlägsna nu. Fast tillsammans med all annan träning jag har gjort så känner jag mig ändå ganska trygg inför marathon. Frågan är bara vad jag ska ha för målsättning? Nej, jag har ju faktiskt inte satt något tidsmål än, mer än att springa runt förra årets tid på 3:29. Allra helst vill jag ju återigen ha roligt på loppet! Men jag trivs ju med att ha ett tidsmål också. Runt 3:25 ska jag nog sikta på i alla fall. Eller vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Andréa

3:20 tror jag du kan satsa på! Riktigt bra med såpass många såpass långa pass. Och du håller ju ett högt tempo på dem också så det här kommer gå som en dans!

2012-05-23 @ 21:55:28
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Hanna

Lite svårt att veta HUR du ska göra för att ha roligt under loppet men tiden låter helt klart som ett realistisk mål! Du får hjälpa mig så att jag kan följa er under loppet!

2012-05-23 @ 22:43:53
Postat av: Anonym

Du har ju både persat på 10 km och ½-maran. Tycker du ska satsa på 3.15-3.20. Ligger bra i förhållande till dina tider!

2012-05-24 @ 14:55:14
Postat av: Lisa

Andréa: Jag vågar inte riktigt sikta på 3:20. Är inte säker på att jag har uthålligheten för det.



Hanna: Du menar via sms antar jag? Jag ska hjälpa dig!



Anonym: Jo statistiskt borde jag kunna springa så fort på marathon. Men jag är (förmodligen) förhållandevis bättre på 10 km och halvmara än marathon. Mer snabb än uthållig alltså. Men vi får se. Tack för att du tror på mig i alla fall!

2012-05-24 @ 16:39:51
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Lotta

3.20 tycker jag också :) Tro på dig själv bara - du har tränat bra och är i form :)

2012-05-24 @ 21:40:37
Postat av: Lisa

Lotta: Tack för att du tror på mig! Jag kanske vågar sikta lite högre. Får fundera en gång till... =)

2012-05-25 @ 08:43:20
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Fredric

3:25 är alldeles för mesigt tycker jag ;-) När jag sprang Månkarbo 2010 siktade jag på 3:19 och då blev det 3:29, med bara fem veckors ordentlig löpträning. Med din tid på milen har du tider för sub 3:10 i kroppen. Föreslår att du konsekvent springer på en puls som motsvarar 4:30 min/km och att du har effektiv vätskelangning såklart. Då går du in för landning efter 3:09-3:14..

2012-05-26 @ 03:47:58
URL: http://frsa100.blogspot.se/
Postat av: Lisa

Fredric: Ja jag kanske är lite mesig. =) 3:10 är enligt mig alldeles för tufft men en offensiv satsning bör man kanske göra.

2012-05-26 @ 18:51:24
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0