Tvåtusingar x4

Förra våren provade jag att springa intervaller i form av tvåtusingar vid några tillfällen och jag tyckte att det var riktigt roligt. Därför har jag länge tänkt att jag ska återuppta tvåtusingarna nu under våren och idag gjorde jag äntligen det. Särskilt roligt vet jag inte om det var, mest jobbigt faktiskt. Jag joggvilade 400 meter varje intervall vilket jag inte gjort tidigare och det kan ju ha gjort det extra tufft.

Att springa långa intervaller passar mig helt klart bättre än korta så det kommer nog bli tvåtusingar vid fler tillfällen under våren. Även om det inte var det roligaste jag gjort. Det känns som bra marathonträning med tanke på att intervallerna är så långa. Dessutom tror jag att tvåtusingarna kommer kännas mer inspirerande när våren är här på riktigt och det framför allt är varmare. För idag var det isande vind och en ganska grå himmel vilket knappast kändes särskilt peppande!

Tiderna för tvåtusingarna var följande: 7:56 - 8:02 - 7:59 - 8:06

Något ojämna och en dipp på slutet men helt okej ändå eftersom jag planerade att ligga på ett tempo mellan 4:05-4:10 min/km, vilket jag alltså klarade med råge på samtliga.


"Min" kära idrottsplats


Kommentarer
Postat av: Andrea

Härligt! Jag gillar tvåtusingar men har vara sprungit dem i snabbdistansfart, dvs inte 'maxat' någon gång än. Får testa!

2012-03-08 @ 20:13:27
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Lisa

Andréa: Det tycker jag absolut att du ska. För min del blir det "maxning" utan att det är meningen. Jag har svårt för att hålla igen på intervaller och kanske istället borde testa snabbdistansfart.

2012-03-09 @ 07:58:41
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej... Älskar din blogg... Tjoho... Vilken inspiration du ger mig som nybliven löpare.. :) Så en undran...Vad har du med dig under dina löppass?? Vätska,sportdryck?? Vad gäller vid vilka distanser så att säga?? Från Maria

2012-03-11 @ 13:22:36
Postat av: Lisa

Maria: Tack så mycket!



Det där med vätska tror jag är ganska olika och man får lära sig vad man själv behöver. Jag springer upp mot 18 km (1,5 h löpning ungefär)utan att ha vätska med mig, om det inte är sommar och varmt för har jag dricka med på pass som är längre än 75 min. På riktigt långa långpass då jag är ute längre än 2 timmar (över ca 25 km) har jag med mig både vatten och sportdryck (vätskebälte med två flaskor av varje), annars tycker jag att vatten räcker. Riktigt långa pass på sommaren är det dock svårt att ha med sig tillräckligt med vätska så då kan det vara en bra idé att försöka fylla på längs vägen.



Om du har mer frågor är det bara att fråga! Du får även gärna maila mig på [email protected]. Lycka till med löpningen!

2012-03-12 @ 09:04:35
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0