Tröskelintervaller - ett nytt försök

Mitt senaste försök att springa tröskelintervaller gick ju inte så bra. Det slutade med de snabbaste tusingarna någonsin och således knappast tröskelfart. Men idag bestämde jag mig för att direkt ha koll på tempot och då sikta in mig på att hålla runt 4:10 min/km. Någonstans där borde mitt tröskeltempo ligga eftersom det är något långsammare än mitt miltempo. Tvåtusingar stod på planeringen.

Det gick faktiskt riktigt bra. Jag höll ett jämt och fint tempo genom alla fyra intervallerna. Det kändes inte heller dödsjobbigt utan jag hade lite mer att ge. Vilan som var ca 90 sekunder mellan varje intervall var lagom. Pulsen hann gå ner 30-40 slag och jag var i princip helt återställd inför nästa intervall. Det var ett bra pass. Det jag framför allt tar jag med mig är känslan av att man inte alltid måste springa på max när man kör intervaller. Träningseffekten får man ändå.

Tiderna: 8:19 - 8:20 - 8:19 - 8:18

Kommentarer
Postat av: Staffan

Bra där, jag tror du hittade precis rätt intensitet när jag läser din beskrivning! Känns det för intensivt och tungt minskar lusten att springa passet igen och då har man nog sprungit det för fort!

Postat av: Fredric

Älskar snabbdistans/tröskel. En favorit är att köra längre sträckor, 15-20 km, med den intensiteten.

2012-03-30 @ 23:38:52
URL: http://frsa100.blogspot.se/
Postat av: Lisa

Staffan: Ja det kändes riktigt bra. Tack för hjälpen. =)



Fredric: Att hålla det tempo på en så lång sträcka känns lite väl tufft för mig, åtminstone på träning. Men på tävling går det ju!

2012-03-31 @ 11:23:09
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0