Tidsmål eller inte för maran?

Tidigare har jag skrivit att jag inte har något tydligt tidsmål med marathon i år. Istället vill jag ha roligt under loppet, vilket jag inte hade förra året. Jag vill återfå marathon-glädjen helt enkelt!

Men nu när löpmotivationen är stark och våren med all härlig löpning är här så har jag funderat lite mer på det där med tid på marathon. Egentligen gillar jag ju att ha en tid att sikta på, det gör mig peppad och gör att jag kan ta ut det där lilla extra. Så jag kanske ska tänka om? Visst kan jag ha som mål att springa på en tid som ligger runt förra årets och då skulle jag vara nöjd. Men det lockar faktiskt att sätta ett högre mål än så. Frågan är bara vad man ska ha för mål i så fall? Jag får nog fundera en extra gång kring det där.



Kommentarer
Postat av: Andréa

Vad hade du för tid förra året? Jag känner igend et där med att det ibland inte blir rolgit om man har för höga krav på sig själv. Inför förra årets lidingölopp hade jag jätteångest och kände mer stress än glädje och då är det inte kul. Samtitigt drivs jag av mål. Så lite svårt. brukar nog ofta sätta målen lite lägre för då känner jag inte lika stor press och sedan kalrar jag dem ofta med marginal :)

2012-03-26 @ 22:57:37
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Lisa

Andréa: Förra året sprang jag på 3:29 och hade som mål att komma under 3:30. Det var lite stressande men ändå inte ett mål som var omöjligt (uppenbarligen!). Håller med dig om att inte sätta för höga mål för att minska stressen. Kanske ska nöja mig med att slå förra årets tid ändå?

2012-03-27 @ 08:06:28
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Magnus

Om man utgår från din miltid skulle du ju teoretiskt kunna springa maran på 3:10, men sen är ju Stockholm lite långsammare, så varför inte sätta ett mål på 3:20, då har du ju en marafart på 4:45 min/km som du kan träna lite extra på. Jag tycker det hjälper att ha en måltid så man vet vilken fart man ska hålla på de specifika marafartspassen.

2012-03-30 @ 09:26:59
Postat av: Lisa

Magnus: Jag är förhållandevis betydligt snabbare på milen och halvmaran än på marathon så 3:10 känns ju lite väl tufft. Däremot tror jag också att 3:20 är rimligt men kanske inte något jag gör i dagsläget. Men helt klart en tid att sträva mot! Tack för din kloka kommentar.

2012-03-31 @ 11:20:15
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0