Tempo i skogen

Trots att vintern tydligen har återkommit till Stockholm så var jag riktigt sugen på att ge mig ut på ett snabbare pass i skogen strax efter frukost i morse. Givetvis hade det varit mer inspirerande med sol och värme som SMHI har lovat de kommande dagarna. Men vad spelar vädret för egentligen? Har jag väl bestämt mig för ett pass så är det det som gäller. Bara ut och inte tänka.

Eftersom jag har harvat lite väl mycket i ett bekvämt och långsamt tempo den senaste tiden ville jag trycka på ordentligt idag. Jag har ingen direkt plan för sådana pass utan jag försöker helt enkelt springa fort hela tiden och bara köra. Det låter kanske inte som det smartaste men för mig funkar det. Rundan idag var rejält kuperad på sina håll men jag försökte se backarna som något positivt. Tänk vad mycket bättre träning man får av kuperad terräng jämfört med platt löpning!

Det var jobbigt, väldigt jobbigt till och med. Men samtidigt himla roligt. Jag älskar att pressa mig hårt och aldrig mår man så bra som efter ett pass då man tagit ut sig ordentligt. Att dessutom kunna springa i skogen igen gör mig lycklig.

Rundan slutade på 16 km och snittempot blev 4:46 min/km, vilket är bra med tanke på alla backar. Snittpulsen var till och med högre än när jag springer intervall- och backpass. Ett riktigt bra och effektfullt löppass alltså!


Snö på spåret i Hellasgården


Kommentarer
Postat av: Karin

Skogslöpning är den bästa, älskar luften!

2012-03-20 @ 13:13:50
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: Lisa

Karin: Jag håller helt med!

2012-03-21 @ 16:15:13
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Andréa

Åh jag ska ta mig ut i nackareservatet så snart jag får möjlighet att springa på dagtid. Saknar skogen!

2012-03-21 @ 20:28:37
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Lisa

Andréa: Nackareservatet är helt klart värt ett besök för skogslöpning.

2012-03-22 @ 14:40:36
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0