Styrketräning

Jag är aningen kluven när det gäller styrketräning. I perioder har jag tränat en hel del styrka och tyckt att det har varit riktigt roligt. Ibland tycker jag däremot att styrketräning är bland det tråkigaste som finns och jag har noll lust till det. Men sedan jag slutade med gympa, areobic, pump osv för 6-7 år sedan och enbart springer så har jag kontinuerligt kompletterat löpningen med lite styrketräning. Åtminstone något litet styrkeinslag i veckan har jag försökt att göra, om det så bara är en endaste liten planka!

Nu i vinter har jag dock fått in en bra rutin med styrkan genom inspiration och tips av min studievän från GIH-tiden Lovisa. Extremt vältränade Lovisa driver bloggen Lofsan där hon kontinuerligt lägger ut träningstips. I höstas blev jag inspirerad av hennes tabata-pass och har utformat ett eget litet träningsprogram utifrån det som jag gör en gång i veckan här hemma. Tabata innebär att man utför en övning en viss (kort) tid för att sedan vila i några sekunder innan övningen upprepas 6-8 gånger. Själv kör jag 6x20 sek på varje övning och vilar 10 sek mellan varje omgång. Jag gör 8-10 olika övningar och fokuserar på bål & överkropp. Det låter kanske inte särskilt mycket men det är jobbigare än vad man tror, inte minst med tanke på att vilan är så kort. Mitt lilla styrkepass tar ca 40 min att göra, vilket jag tycker är precis lagom för att inte tappa fokus.

Några exempel på övningar jag gör är:

Smala armhävningar
Plankan
Cykling för magen
Rygglyft
Inrullning med pilatesboll

Förhoppningsvis gör styrketräningen mig till en bättre löpare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0