När kroppen inte vill

Ibland undrar jag varför jag är löpare och inte håller på med något mindre fysiskt ansträngande, typ schack. Denna fråga ställde jag mig x antal gånger under kvällens löppass. För ikväll ville nämligen kroppen inte springa. Inte ens lite.

Oturligt nog så hade jag planerat in ett intervallpass i form av 6x1000 m just idag. Kombinationen en kropp som inte vill springa och tusen meters-intervaller är allt annat än lyckat kan jag meddela. Aldrig har jag känt mig så kraftlös och sliten under ett träningspass! Hela kroppen var tom på energi. Inte ens armarna ville springa idag!
 
Vad den här känslan beror på kan jag bara spekulera kring. Allt för stressigt på jobbet? För lite sömn? Brist på semester? Vilat för lite? På väg att bli sjuk? För varmt? Ätit för dåligt? Eller kanske dålig form? Fast det sistnämnda tror jag inte eftersom jag för bara några veckor sedan sprang 2000 meters-intervaller i snabbare tempo än dagens tusingar. Egentligen spelar det ingen roll varför jag var så sliten idag, bara att konstatera att så var det.

Jag är i alla fall väldigt nöjd över att jag genomförde passet, även om tiderna inte är lysande. För MIG alltså. Den femte intervallen fick jag dessutom dela upp i 400 meter + 400 meter + 200 meter med en kort vila mellan varje uppdelning. Annars hade den aldrig gått att genomföra. Den sjätte intervallen gick sedan enbart på vilja.

Nästa gång jag springer intervaller hoppas jag på betydligt bättre känsla. Värre än idag kan det knappast bli i alla fall!

Tiderna:
1000 m - 3:53 min
1000 m - 3:52 min
1000 m - 3:52 min
1000 m - 3:59 min
1000 m - 3:57 min (uppdelad)
1000 m - 4:01

Kommentarer
Postat av: Andréa

Segt när det är sådär. Men det roliga är att det kan gå hur bra som helst nästa gång. Det hoppas vi på! :)

Tack för i lördags förresten!

Svar: Ja det är det som är det bästa (eller sämsta?) med löpning. Man vet aldrig. Tack själv! Jättetrevligt!
Lisa

2012-07-24 @ 22:48:57
URL: http://lopningolivet.blogspot.ccom
Postat av: Jenny

Trist med segheten, men precis som Andréa sa det går säkert hur bra sim helst nästa gång! Bra kämpat i varje fall!

Svar: Tack Jenny! Ja vi får hoppas att det känns bättre nästa gång.
Lisa

2012-07-27 @ 19:12:27
URL: http://www.springamera.blogspot.com
Postat av: Malin

Hej! Undrar hur dina tankar går när du är mitt i intervallpasset? Hur håller du motivationen uppe? Har du ngt knep?

Svar: Väldigt intressant fråga! Eftersom jag oftast springer intervaller på bana så brukar jag "räkna ner" varje 200-ing som passeras. Att dela upp intervallerna i mindre delar tycker jag funkar bra för motivationen.
Lisa

2012-08-01 @ 23:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0