Backar

Backar är något som jag har en kluven känsla till när det gäller löpning. Jag både hatar och älskar dem. Samtidigt. Kanske känner andra löpare likadant?

Eftersom jag lever ihop med en man som är starkare än någon annan jag träffat i uppförsbackar så har jag alltid sett mig som en dålig backlöpare. Mats springer ifrån mig på ett kick så fort det börjar gå lite uppför. Framför allt om det är riktigt brant.

Men efter fyra Lidingölopp har jag insett att jag kanske inte är så dålig på att springa uppför. De löpare som jag då är omgiven av springer jag minst lika ofta förbi som jag själv blir förbisprungen av. Fast det betyder ju inte att jag gillar backar.

Att springa uppför är alltid jobbigt. Jag känner mig väldigt sällan stark i backar och det är frustrerande. Men jag vet att jag har blivit bättre på att springa uppför och att det finns ytterligare förbättringspotential. Så jag tänker fortsätta att kämpa på. Helst vill jag bli lika bra uppför som nedför. För nedförsbackar är något jag behärskar.


 

Kommentarer
Postat av: Sara

Fortsätt med benstyrka varje vecka. Jag upplever samma som du (min kille är grym så fort det blir kuperad terräng - jag är starkare på asfalt) och jag tycker att det går lättare och lättare ju starkare jag blir i benen :-)

Svar: Ja det där med starkare ben är nog ingen dum idé. Bara fortsätta kämpa helt enkelt!
Lisa

2012-07-20 @ 09:33:27
URL: http://saraborg.blogspot.com
Postat av: Sara

Instämmer med Sara, samt att jobba på tekniken där finns också mycket att hämta.
Själv är jag en löpare som endast har kärlek till backarna - älskar dem :)

Svar: Det där med teknikträning ska jag absolut tänka mer på när jag springer. Nu vill jag bara att det ska över så fort som möjligt. =)
Lisa

2012-07-22 @ 07:52:18
URL: http://blogg.skanskan.se/loparbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0