Långt distanspass

För drygt ett år sedan sprang jag aldrig längre än 12-13 km i veckan och så ett långpass på över 20 km på helgen. Sedan förra vintern har jag dock lagt in ett längre distanspass nästan varje vecka. Detta längre distanspass brukar bli 14-18 km och jag håller ungefär samma tempo som på kortare distanspass. Passet har gjort att veckomängden har ökats något och jag tror även att min uthållighet har förbättrats tack vare det här. Ett ganska enkelt sätt att förändra sitt träningsupplägg som, åtminstone för mig. annars riskerar att se likadant ut vecka efter vecka. Dessutom gillar jag verkligen det långa distanspasset eftersom det är den typ av distans som jag trivs bäst med. För mig är det nästan lättare att springa 15 km i 5 min/km än att hålla det tempot på 10 km (åtminstone på träning). Det är ju först efter sådär 6-7 km som jag brukar komma igång.


Gårdagens långa distanspass i mörker och halka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0