Rudan

I gårdagens blogginlägg hyllade ju jag Nackareservatet och i ett tidigare har jag skrivit om att jag gillar att springa på nya ställen, allra helst på nya spår i skogen. Ja allra helst skulle jag vilja gära ett stort test av elljusspår/friluftsområden i hela Sverige! Jag har provat att springa i några olika städer och i Stockholm har jag koll på flera friluftsområden.

Idag hade jag & Mats ärenden söderut och passade då på att springa i Rudans friluftsområde i Haninge. Jag har tidigare varit i området med jobbet (friluftsdagar & orienteringsdagar) och i vintras åkte vi längdskidor där, vilket vi var väldigt nöjda med. Fantastiska spår!

Men idag var det alltså dags att springa i området för första gången. Vi sprang två varv på 5 km-spåret, s.k. Amuslingan. Spåret var varierat och vackert, framför allt då det gick längs elljusspåret eller passerade sjöarna. Det var ganska rejält kuperat, vilket gjorde det tufft. Dock kändes det som om man vid flera tillfällen sprang nära järnvägen och stora bilvägar vilket minskade intrycket av att vara ute i riktig skog. Men överlag var det ett trevligt spår som jag gärna återvänder till. Slutligen vill jag nämna att vi under löpningen i Rudan reagerade på att det var så få löpare ute. Vi såg endast två stycken andra löpare under hela tiden vi var i området. I Rudan verkar det vara mer populärt att kasta frisbee, grilla och fiska. Eller finns det ett bättre löparområde i Haninge?


Spårtavla över Rudans friluftsområde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0