Hässelbyloppet 2011

Idag var det alltså dags för Hässelbyloppet, ett lättlöpt 10 km-lopp i Hässelby med omnejd. Loppet är flackt och första halvan består av en hel del nedförsbackar, andra halvan är lite tuffare men långt ifrån kuperad. Både elitlöpare och motionärer slår ofta sina personbästa på banan. Även jag satte mitt personbästa på milen här förra året då jag sprang in på 41:55.

Inför årets lopp hade jag som mål att slå förra årets tid men även en förhoppning om att komma ner under min "dröm-gräns" på 41:30.

Efter en riktigt kylig morgon så kom solen fram och den värmde riktigt skönt strax innan start. I sista sekund bestämde jag mig för att enbart springa i t-shirt och korta tights. Inte ens buffen hade jag på mig! Mats & jag ställde oss ungefär i mitten av första startgruppen. Mitt bland alla löpare dök en trevlig Staffan upp och hälsade (som för övrigt lyckades med sub 38 - grymt!).

Efter att starten gått sprang Mats ifrån mig, vilket var helt enligt planen (han siktade på sub 39). Själv försökte jag hålla ett tempo som var högt men inte FÖR högt, vilket är en svår avvägning då väldigt många tokrusar i början. Första kilometern klockades på 4:08. Därefter kom jag in i ett bra flyt och kilometer-markeringarna kom ganska fort.

Men efter 5 km, som passerades på 20:43, började det bli tungt. Andningen var inte riktigt med mig idag. Det kändes som om mina luftrör var mindre än vanligt och jag fick kämpa för att få syre! Lyckligtvis kände jag mig otroligt stark i benen (vilket antagligen beror på all terränglöpning i somras) och jag kunde forcera de få uppförsbackarna som var under andra halvan. Mina vana trogen så passerade jag en hel del löpare på slutet, men det var sannerligen inte utan ansträngning. Jag fick verkligen kämpa för varje steg!

I mål kom jag i alla fall till slut. Tiden blev 41:22 och placeringen 34!! Det känns otroligt bra, inte minst med tanke på hur tufft det var idag. Tänk att jag lyckade springa under 41:30!! Jag är så himla nöjd! Mats sprang på 38:21, vilket är är så imponerande att jag är mållös... Helt otroligt vilka snabba millöpare vi har blivit!


Trött men nöjd!!



Kommentarer
Postat av: Håkan T

Stort grattis till perset! Lite surt att man själv aldrig fick möjligheten att springa men jag gjorde 42min på träning igår. Satsar mot sub 40 nästa år istället :)

2011-10-16 @ 18:40:49
URL: http://htunander.blogspot.com
Postat av: Andréa

Stort grattis!! Det var verkligen en skön bana och nästa år hoppas jag på nytt pers :)



Jag kände också av det där emd andningen. Jag har ju astma men brukar sällan känna av den nuförtiden. Idag gjorde jag dock det och det var mer flåset/luftrören än benen som hindrade mig från att springa (ännu) snabbare. Men jag är såklart grymt nöjd ändå!



2011-10-16 @ 19:07:13
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Anonym

Snyggt jobbat, du är grym!

2011-10-16 @ 20:20:49
URL: http://www.livslopning.blogspot.com
Postat av: Lisa

Håkan: Tack! Sub 40 fixar du nästa år! Och glöm inte att anmäla dig i god tid om du ska springa Hässelby. =)



Andréa: Tack och grattis själv! Du är verkligen duktig! Jag har inte astma men tror att andningsproblemen beror på en lättare förkylning. Kanske visar det sig på samma sätt?



Julia: Tack! Grattis själv till ett kanonlopp! Jag har försökt att kommentera på din blogg men det fungerar tyvärr inte.

2011-10-16 @ 21:29:25
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Staffan

Grattis till fina tider av er båda och riktigt trevligt att pratas vid där en stund i fållan!!

Postat av: Lisa

Staffan: Tack detsamma!

2011-10-17 @ 21:28:21
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0