15 km i Trollhättan

Helgen tillbringar vi hos mina svärföräldrar i Trollhättan. För att hinna med att springa gick vi upp ganska tidigt idag och efter frukosten gav vi oss ut på en 15-km:are längs delar av Kraftprovet-banan (Kraftprovet är ett rejält kuperat lopp på 11,6 km som arrangeras varje sommar i Trollhättan). Vi sprang en del längs slussarna & fallen och där är det så otroligt vackert. Riktigt mäktig natur med höjderna och vattnet som strömmar.

För att göra passet roligare och mer effektivt delade vi upp passet i tre delar. Första 6 km sprangs i strax över vad jag brukar kalla distansfart, ca. 5:05-5:10 min/km. Därefter höjde vi tempot under nästkommande 5 km, ca. 4:20 min/km. De sista avslutande 4 km sprangs i distanstempo, alltså 5 min/km. Snittet för hela rundan blev 4:47 min/km, vilket är riktigt bra med tanke på att det är en rejält kuperad runda.

Att dela upp passet i mindre delar tycker jag är ett bra sätt att få till ett längre pass fast på ett annorlunda sätt. Att köra på i samma tempo rakt igenom kan jag ibland tycka bli lite långtråkigt och det är även lättare att motivera sig till att springa i ett lite högre tempo om man vet att det bara är en kort stund. Givetvis går det även att överföra upplägget till både kortare och längre distanser.



 

 




 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0