Konsten att springa långsamt och ge sig själv uppdrag

Ibland får jag för mig att springa ett kort distanspass i extremt lugnt tempo och där pulsen är låg. Eftersom jag i mars har sprungit mer än någonsin, vilket stundtals har känts i kroppen samt att jag senaste dagarna inte känt mig helt frisk så bestämde jag mig för ett sådant extremt lugnt pass igår. Att springa långsamt kanske inte låter särskilt svårt men för mig är det verkligen en mental prövning. Jag får hela tiden påminna mig själv om att inte öka tempot. Tempoökning sker nämligen omedvetet för mig. Och när jag får en löpare framför mig så får jag verkligen tvinga mig att hålla igen. Jag vill ju så gärna springa ifatt och förbi! Men igår lyckades jag faktiskt springa i ett riktigt långsamt tempo under hela 6 km:aren, vilket kändes himla bra.

Jag hade även gett mig själv ett annat uppdrag under gårdagens långsamlöpning. Jag sprang till Sicklasjön för att kontrollera om snön/isen möjligtvis hade försvunnit på den delen som ligger mot norr. Tyvärr var stigen där inte särskilt löpvänlig än. Synd eftersom jag längtar efter att kunna springa runt min kära Sicklasjö. Men snart så! För övrigt så gillar jag att ibland ha ytterligare mål med löpningen än enbart själva springandet, som t.ex. gårdagens lilla uppdrag eller transportering som jag har lovordat tidigare.


Sicklasjön


Kommentarer
Postat av: Nina

Kul att se Sicklasjön på bild! Hoppas all snö och is försvinner snart så vi får springa där på riktigt igen. :)

2011-03-30 @ 21:29:58
Postat av: Lisa

Nina: Ja det hoppas jag också! =)

2011-03-31 @ 15:47:34
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0