Första kvalitetspasset i mars

Herregud vad det är jobbigt med intervaller! Samtidigt som jag tycker att det är roligt. Speciellt när passet är över. Nej men ärligt talat är det faktiskt lite roligt under själva paset också. Fast det går ju inte att komma ifrån att det är fruktansvärt ansträngande.

Eftersom jag har som mål att köra minst ett kvalitetspass i veckan nu i mars så var planen för gårdagen att springa tusingar. Det är inte helt lätt att hitta ett lämpligt ställe att springa intervaller på. Det är ju snö, is eller vattenpölar nästan överallt. Dessutom vill jag helst springa intervaller där det är platt. När det inte är vinter så föredrar jag att springa på löparbanor men det är ju tyvärr inte ett alternativ nu eftersom de är helt snötäckta.

Till slut valde jag i alla fall att springa längs Hammarbykanalen, på den norra sidan. Även om det, precis som jag misstänkte, var mycket folk som promenerade och en hel del snö/is/vatten så gick det faktiskt riktigt bra att springa där. Mycket barmark och stundtals fri väg! Vinden gjorde dock intervallerna en aning ojämna eftersom det gick en aning fortare då jag hade medvind, såklart. Men i snitt höll jag strax under 4 min/km på varje tusing. Precis det tempot som jag vill alltså!

Det känns bra att vara igång med kvalitetspassen. Jag kommer försöka köra varannan vecka backe och varannan vecka intervaller nu under mars. Förhoppningsvis kommer det fungera bra. I april sedan ska jag utöka de tuffa kvalitetspassen ytterligare. Det ser jag verkligen fram emot. Fast med skräckblandad förtjusning då...

Hammarbykanalen



Kommentarer
Postat av: caroline

Vill du springa maraton mes oss nästa sommar?



Härliga blider du har på bloggen din!



// Caroline

http://maraton2012.bloggo.nu/

2011-03-05 @ 12:47:43
URL: http://maraton2012.bloggo.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0