Kämpig fartlek

Jag fick verkligen kämpa mig runt dagens fartlek runt Södermalm. Riktigt riktigt tungt. Men himla skönt att pressa sig. Speciellt när det är över. =)

Jag känner att jag inte är särskilt snabb just nu. Eller kanske är det snömodden som påverkar mer än man tror? Det är svårt att avgöra. Oavsett så är allt under 4:30-tempo sjukt jobbigt just nu, åtminstone om jag ska hålla det i en något längre period.

Under dagens fartlek gjort jag ett nytt upplägg och valde att springa efter sträckan istället för tiden, vilket jag har gjort tidigare. Det är ju så mycket lättare nu när jag har en klocka att följa. Jag började med 3 km uppjogg i ca. 5:15-tempo. Efter det blev det sammanlagt sju fartökningar med 300 m joggvila mellan. Jag föredrar långa intervaller och därför blev det fartökningar under följande sträckor: 500 m, 600 m, 700 m, 800 m, 900 m, 1000 m, 600 m. (Egentligen kanske det borde kallas för intervallpass istället för fartlek?) Under varje fartökning springer jag i princip så fort jag orkar, vilket givetvis resulterar i att jag blir dödstrött. Jag tänker att ska jag ändå springa fort så kan jag lika gärna göra det ordentligt... Fartleken avslutades med 2,3 härliga km nerjogg.

Nu känner jag mig skönt trött i kroppen och är riktigt nöjd med mig själv. Efter ett stort lass pannkakor med bär ska jag nu återhämta mig med en kopp kaffe och en skönlitterär bok. Kurslitteraturen hoppar jag över ikväll. Hoppas att DU också får en mysig kväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0