Trevligt avslut på återhämtningsvecka

Den här veckan har jag kört en slags återhämtningsvecka, vilket har inneburit 47 km fördelat på tre pass. Det har även blivit ett styrkepass och idag avslutades veckan med 12 km längdskidåkning. Jag gillar verkligen att åka skidor! Hade jag varit uppvuxen i Norrland hade jag definitivt åkt längdskidor så fort jag lärde mig gå. Men nu är ju jag uppvuxen i Blekinge där det varken finns skidkultur eller snö särskilt ofta så det är först på senare år jag har börjat åka längd. Det är väldigt roligt. Fast det är svårt och tar ett tag att lära sig tekniken.

Under dagens skidpass i Hellasgården lyckades jag riktigt bra med tekniken och jag var långt ifrån långsammast i spåret. Dessutom kunde jag köra på så att snittpulsen gick upp i samma nivå som under ett 12 km löppass. Så himla skönt att känna att tekniken stämmer så bra!

Om man ska jämföra löpning och skidåkning så är ju skidåkning mycket mer skonsamt för kroppen. Jag upplever inte heller skidåkningen som lika jobbig, trots att pulsen är ungefär lika hög. Antagligen beror det på att man i skidåkning använder många fler muskelgrupper än i löpning och även att man i längdskidåkning faktiskt kan vila i nedförsbackarna till skillnad mot löpning.

Längdskidåkning är i alla fall en jättebra och rolig motionsform. Jag hoppas verkligen att jag i framtiden kommer kunna åka ännu mer längd än vad jag gör nu. Det är ju perfekt som alternativträning till löpning.



Kommentarer
Postat av: Håkan T

Längdskidåkning äger! Att en renodlad sprinter som jag tycker det är kul med en uthållighetsidrott måste det vara något extra :)

2011-02-20 @ 20:07:11
URL: http://htunander.blogspot.com
Postat av: Lisa

Hahaha, det ligger nåt i det du skriver Håkan!

2011-02-20 @ 21:31:13
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: John

Konstigt det här med puls. Jag antar att det är som du säger att fler muskelgrupper är aktiva vilket gör behovet på syre större. I spinning exempelvis, är det ju väldigt svårt att få upp pulsen. Trots att man nästan krälar där ifrån så har maxpulsen inte vara mycket högre än ett vanligt distanspass med löparskorna på.



Nästa vinter måste jag investera i ett par skidor. Det verkar väldigt kul för en som inte åkt sen han var 12 år :)

2011-02-21 @ 14:04:00
URL: http://pulstagning.se
Postat av: Lisa

John, jag tycker absolut att du ska investera i ett par skidor nästa vinter. Det är fantastiskt roligt!

2011-02-21 @ 20:33:15
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0