Långpass med fartökning

För ett tag sedan fick jag tipset att lägga in fartökningar under långpasset. Det här något som jag aldrig har gjort och inte heller varit särskilt motiverad att göra. När jag springer långpass så vill jag lunka på i ett behagligt tempo och inget annat. Men efter lite funderande kom jag fram till att det där med fartökningar ändå kunde vara värt att prova. Fartökningar under långpass behöver ju inte heller handla om ett särskilt högt tempo eftersom grundtempot redan är lugnt. I alla fall så bestämde jag för att lägga in några fartökningar under dagens långpass. Fartökningarna började efter 15 km och varje ökning var 2 km lång. Mellan varje ökning sprang jag i vanligt tempo i 2 km. Sammanlagt gjorde jag fyra stycken fartökningar och höll ett snitt mellan 4:40-4:55 min/km, beroende på hur kuperat det var. Jag har ingen aning om ifall det  här var ett bra upplägg för fartökningar men det var roligt i alla fall!

Passet som helhet var faktiskt det längsta som jag någonsin har sprungit på träning, 33,82 km och tempo var bra, 5:04 min/km i snitt. Det bådar gott inför maran! Precis som jag önskade så var benen pigga och Stockholm visade upp sig från sin allra bästa sida. Strålande solsken och upp mot 16 grader på slutet. Svettigt men härligt!

Jag hoppas att ni också har en solig dag och njuter av våren!


Svettigt! (uppknäppt väst efter "målgång")

 

 

Långt och snabbt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0