Motivation och rutin

Jag får ibland frågor som; "Hur kan du motivera dig att träna så mycket? Är du aldrig omotiverad?"

Såklart är jag inte JÄTTEMOTIVERAD inför VARJE träningspass. Men jag springer ändå. Ibland känns det riktigt jäkla motigt att ge sig ut och springa. Jag vill inget hellre än att hoppa över träningen och bara sätta mig i soffan. Någon enstaka gång ger jag efter för den känslan men ofast inte. Jag vet att jag mår så mycket bättre om jag springer än om jag inte gör det. Den vetskapen motiverar mig.

De få gångerna jag faktiskt hoppar över ett planerat träningspass är lätträknade. Men då det inträffar så vet jag att nästa gång jag känner mig omotiverad kommer jag inte ge efter.

Jag tror alltså att det handlar om kontinuitet. Blir träningen till en vana och något som är ett lika naturligt inslag i vardagen som att äta & sova så blir det så mycket lättare att motiveras. Om man hoppar över träningen en gång så är det lättare att göra det även nästa och så vidare. Till slut är man inne i en ond cirkel som är jättesvår att bryta.

Givetvis förstår jag att det dessutom är jättesvårt att komma igång med träningen om man inte tidigare haft det som rutin. Det tar lång tid att skapa sig en vana. För egen del har jag tränat kontinuerligt i hela mitt liv (åtminstone i drygt 20 år), vilket antagligen starkt bidrar till att jag aldrig tappar träningsmotivationen. Jag minns liksom inte ett liv utan träning!

Här är ett bevis på min "långa" karriär som löpare:


Växjöloppet någon gång under det tidiga 1990-talet


Kommentarer
Postat av: Tobias

Det festligt det där med motivation. Jag är inne i en period där jag alltid är motiverad att ge mig ut och springa. Sedan när jag väl kommer ut dör motivationen helt ibland och jag vill bara springa hem igen... men då hinner du ju i alla fall bli några kilometer!

2010-10-31 @ 21:58:57
URL: http://blog.noll.se
Postat av: Lofsan

Det var väl då du slog Klyftan?!

2010-11-01 @ 12:48:29
URL: http://Lofsan.wordpress.com
Postat av: Lina

När jag började att träna så tycker jag att det var svårare, det blir lättare och lättare. Skulle ju inte alls kännas bra att hoppa över löpningen typ en vecka bara för att sitta i soffan! Man vill liksom ha kontinuteten!

Vilket gullig bild föressten! :)

2010-11-02 @ 13:28:49
URL: http://linastraningsblogg.blogspot.com/
Postat av: Jenny Kahanek

Självklart går motivationen upp och ner, men jag vet att känslan efter ett löppass eller annat träningspass är så väl värd så hellre köra på än att hamna i soffan:)

2010-11-02 @ 14:19:46
URL: http://www.springamera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0