Utvecklas som löpare

Trots att det inte har blivit något långpass den här veckan så har jag ändå samlat ihop 64 km löpning. Det är bra och ungefär den mängd kilometer som jag brukar ligga på när det inte är några lopp på gång.

Egentligen vill jag öka veckomängden något men jag tycker att det är svårt att både få tid och ork till det. Tidsmässigt går det nog att få in, framför allt med lite bättre planering. Men problemet är orken. Nu när jag har cyklat hela hösten, istället för att åka kommunalt, har jag känt att jag ibland är mer sliten under löpningen än vad jag brukar vara. Jag vill ju inte riskera att bli skadad, vilket har gjort att jag varit lite tveksam till att trappa upp mängden.

Kanske är det bäst att vänta med en ökning tills jag har slutat cykla? (För jag tror faktiskt att det blir ett SL-kort för mig snart. Jag är ju så rädd för halkan, som jag skrev i förra inlägget!) Cyklingen har ju inneburit extra träning. Det har ju faktiskt blivit några mil varje vecka och om jag slutar cykla så kan jag ju ersätta den träningen med lite extra löpning.

Ja, jag har en del att fundera på nu inför kommande "säsong". Klart är i alla fall att jag vill fortsätta att utvecklas som löpare och då gärna öka antal kilometrar per vecka. Gärna även köra fler kvalitetspass och mer styrka. Styrkan kommer jag att börja med redan nu. Två kortare styrkepass i veckan blir det. Kvalitetspassen tar jag däremot tag i senare i vinter. Givetvis blir det ett och annat fartleks-, tempo- eller backpass innan dess men inte utifrån någon strukturerad plan direkt.

Vad vill DU fokusera på med din träning under den närmsta tiden? Snabbhet? Styrka? Uthållighet? Förbränning?

Kommentarer
Postat av: Staffan

I det korta perspektivet att bli fri från förkylning. Har känt mig mer eller mindre småförkyld sedan september.



Inför nästa år vill jag främst fokusera på att bli lite snabbare och orka hålla högre fart lite längre. Fokus på milen och halvmaran blir det främst då jag avstår maran av familjeskäl 2011.

Postat av: AKA

Fokus nu är att få milen att sitta som en smäck lagom till nyår! Sedan vill jag bygga på sträckan och fila på farten så att jag kommer under 2 timmarsgränsen på Gbg-varvet - mitt första för övrigt! Hur länge har du kallat dig löpare? :)

2010-11-20 @ 16:59:45
URL: http://akaontherun.blogg.se/
Postat av: Lisa

AKA, svår fråga. Skulle tro att det var efter att jag började träna till mina första lopp som vuxen, vilket var hösten 2005. =)

2010-11-20 @ 18:46:17
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0