Fartblind

När man kör bil kan man ju bli så kallad fartblind. Detta innebär att när jag som förare har kört en längre tid i hög hastighet, t.ex. 110 km/h och sedan ska köra av från motorvägen har jag svårt att anpassa farten. Jag tror helt enkelt att jag kör sakta trots att jag inte gör det, eftersom farten innan var så hög. En hastighet av t.ex. 70 km/h känns helt plötsligt som JÄTTELÅNGSAMT. Ja, ni förstår.

Exakt samma grej brukar hända mig när jag springer. Efter dagens tempopass som gick i 4:29-tempo skulle jag jogga ner i 2 km. Jag tyckte verkligen att jag sprang JÄTTELÅNGSAMT under nerjoggen. Men när jag var framme visade klockan att farten hade varit 4:42 min/km. Inte direkt nerjoggs-tempo för mig inte. Det är svårt det här, speciellt om man inte har en avancerad klocka som visar hastighet och annat. Eller det kanske inte gör något? Känns 4:42-tempo som nerjogg, kanske jag bara ska bli glad?

Kommentarer
Postat av: Linas träningsblogg

Hehe...jag känner igen det där! :)

2010-03-24 @ 08:28:38
URL: http://linastraningsblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0