Summering 2010

Eftersom jag har åkt på en förkylning så verkar mitt löparår 2010 redan vara över. Jag tror knappast att jag kommer kunna springa mer på den här sidan nyåret. Därför gör jag redan idag en tillbakablick och summering av året som gått.

Januari
Året började precis som det slutade: Med förkylning. Men efter att ha återhämtat mig från den kom jag igång bra med löpningen. Det blev dock ett ganska blygsamt kilometerantal sammanlagt, dels på grund av sjukdomen men även eftersom jag var i Orsa i slutet av januari och då ersattes löpningen med skidor (utför och längd).

Antal löppass: 18 st
Sammanlagd distans: 206,6 km
Snittempo: 5:00 min/km


Februari
Väldigt mycket snö och stundtals många minusgrader präglade den här månaden. Jag försökte komma igång med långpassen men sprang inte längre än 20-22 km. I övrigt var det fortfarande framför allt lugna och härliga distanspass som gällde.

Antal löppass: 23 st
Sammanlagd distans: 247,4 km
Snittempo: 5:07 min/km


Mars
Vid det här laget började jag tröttna på snön och längtade efter barmarkslöpning, vilket jag också fick (åtminstone stundtals) i slutet av månaden. Antal kilometrar ökade den ytterligare den här månaden samtidigt som km-hastigheten sänktes. Löpningen flöt på riktigt bra och jag kom upp i ett långpass strax över 27 km i slutet av månaden.

Antal löppass: 24 st
Sammanlagd distans: 269,7 km
Snittempo: 4:59 min/km


April
Månaden inleds med en 30-km:are. Bra start! Efter det rullar det på riktigt bra med ytterligare ett långpass upp mot 30 km samt både backpass och tempolöpning. Intervallerna lyser dessvärre med sin frånvaro! =) I slutet av april var jag sjuk i tre dagar, vilket drog ner antal km något.

Antal löppass: 20 st
Sammanlagd distans: 241,8 km
Snittempo: 5:05 min/km


Maj
Slutspurten inför Stockholm marathon. Jag springer de två längsta långpassen under hela året, 31 km vardera, den här månaden. Fortfarande inte särskilt många intervallpass och nu försvinner visst även backpassen. Vad hände? I och för sig blir det heta Göteborgsvarvet ett riktigt bra fartpass två veckor före maran.

Antal löppass: 25 st
Sammanlagd distans: 254,4 km
Snittempo: 5:01 min/km


Juni
Givetvis blir den stora urladdningen Stockholm marathon den 5 juni. Löparglädje! Jag njöt verkligen varje sekund längs banan. Överlycklig springer jag in på tiden 3:36:30 och placering 166. Därefter blir det lite lugnare på löparfronten för att återhämta mig, åtminstone i några dagar efter loppet.

Antal löppass: 16 st
Sammanlagd distans: 186,7 km
Snittempo: 5:03 min/km


Juli
Värmebölja och heltidsarbete gör det tufft att få till bra löppass. Men jag kämpar på och lyckas skrapa ihop många km runt om i vackra Karlskrona. Kravlös löpning och jag njuter av att springa.

Antal löppass: 22 st
Sammanlagd distans: 262,7 km
Snittempo: 5:06 min/km


Augusti
Börjar fundera på mer Lidingöloppet och försöker köra fler långpass igen, dock inte längre än 22 km den här gången. Den här månaden bjuder även på annorlunda löparupplevelse bland kameler och böneutrop i ett varmt Turkiet. Spännande! I slutet av månaden springer jag för första gången 5 km på tävling (Bellmanstafetten). Kul!

Antal löppass: 19 st
Sammanlagd distans: 223,8 km
Snittempo: 5:02 min/km


September
Förutom löpningen blir det många mils cykling den här månaden. Det känns i kroppen! Jag är dels mer sliten under löpningen än vad jag brukar vara men känner även att kroppen har hittat nya muskler. Dessvärre får jag hoppa över Tjejmilen den 5 september på grund av en lättare förkylning. I övrigt handlar september om att finjustera det sista inför Lidingöloppet där målet är att springa in på silvermedalj (sub 2:38). Jag lyckas med min målsättning och tar mig runt på 2:35:15. Lycka!

Antal löppass: 21 st
Sammanlagd distans: 201,6 km
Snittempo: 4:59 min/km


Oktober
Eftersom det inte blev någon Tjejmil i september bestämmer jag mig nu för att satsa på personbästa på Hässelbyloppet 10 km. Trots en kass uppladdning med både magsjuka och förkylning lyckas jag springa in på 41:55, över förväntan och jag är så nöjd! När Hässelbyloppet är avklarat har jag inte längre något lopp att fokusera på. Istället njuter jag av härliga höstpass i den klara luften. Jag älskar löpning på hösten!

Antal löppass: 22 st
Sammanlagd distans: 235,3 km
Snittempo: 5:00 min/km


November
Innan snön kommer hinner jag njuta ytterligare av höstlöpningen. Jag sätter upp som mål att försöka komma upp i 70 km löpning/vecka, vilket jag också lyckas med under flera veckor i rad. Tempot dras dock ner nu, både eftersom det kommer snö men även eftersom jag känner att lugna distanspass är vad jag vill och behöver just nu. Snabb får jag bli senare!

Antal löppass: 25 st
Sammanlagd distans: 281,2 km
Snittempo: 5:03 min/km


December
Ännu mer snö och ännu lägre tempo. Men jag håller humöret upp och trivs med löpningen. Julen och sedan förkylningen gör dock att antal löppass inte riktigt blir vad jag har tänkt mig. Jag vill ju springa mer! Men eftersom nästan varje pass är något längre än vad de tidigare var blir kilometerantalet ändå helt okej.

Antal löppass: 17 st
Sammanlagd distans: 234,1 km
Snittempo: 5:08 min/km


Förutom löpningen har jag styrketränat ungefär en gång i veckan under hela året. Det har dessutom blivit en del längdskidåkning och en hel del cykling. Jag är helt klart nöjd med träningsåret 2010. Det enda jag vill ändra på tills nästa år är att öka kvalitetspassen något samt springa några fler kilometrar varje månad. Förhoppningsvis lyckas jag med min målsättning!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Härlig summering, Lisa! Klart du kommer uppnå dina mål 2011!

2011-01-05 @ 20:34:16
URL: http://militarmamman.wordpress.com
Postat av: Pelle Jansson

Imponerande alltså - både träningsmässigt och prestationer på lopp. Fortsätter du träna då här hårt så får du nog ett roligt 2011!

2011-01-06 @ 09:03:08
URL: http://runningpelle.wordpress.com
Postat av: Lisa

Tack för era kommentarer Frida & Pelle! Lycka till ni också.

2011-01-06 @ 11:28:26
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Alexander

Härligt att se att du också hade ett helt fantastiskt 2010. Sub40 tror jag att du kan fixa på milen redan nu i år. Inspirerande läsning!

2011-01-20 @ 23:04:43
URL: http://www.ironmanalex.se
Postat av: Lisa

Alexander: Du kanske har rätt. Fast att kommer under 40 på milen är inget som jag egentligen siktar på just nu. Springer hellre långa sträckor. Lycka till under 2011!

2011-01-21 @ 11:09:41
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0