Maxpuls

Nu när jag har fått en Garmin och bestämt mig för att ha lite mer koll på pulsen när jag springer har jag givetvis börjat fundera på vad jag egentligen har för maxpuls. När jag pluggade på GIH gjorde jag ett maxtest på cykel och kom då upp i 194. Men det är nu snart fyra år sedan och dessutom tror jag att jag skulle kunna komma upp högre om jag sprang. På nätet har jag hittat tre olika sätt att räkna ut maxpulsen:

Alternativ A
220 minus ålder (män)
226 minus ålder (kvinnor)

 

Alternativ B
210 - (0,5 x ålder)


Alternativ C
208 - (0,7 x ålder)

 

Frågan är nu vilket som är det mest tillförlitliga. Alternativ C känns som minst aktuellt eftersom det riktar sig till personer som misstänker att de har väldigt låg maxpuls och det finns det inget som tyder på i mitt fall. Enligt alternativ A ska jag ha en maxpuls på 198 (226-28), vilket jag tycker verkar högt. Beräknat utifrån alternativ B är min maxpuls 196 (210-14). Det sistnämnda alternativet låter helt klart mer troligt. Fast det alternativet tar ingen hänsyn till kön. Egentligen vore det enklast att göra ett eget maxtest och på så sätt beräkna maxpulsen men just nu är ju inte förhållandena direkt de bästa för maxlöpning.

 

Någon som vet om det finns tydliga könsskillnader i maxpuls? Eller vet du något annat bra sätt att beräkna maxpulsen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0