Fartlek

Ikväll var det så kallad fartlek som gällde för mig. Fartlek är ett slags intervallpass men där inte en given sträcka upprepas varje gång. Istället så ökar man farten mellan t.ex. två punkter längs sträckan man springer alt. hålla ett högre tempo under en viss tid. Varje upprepning kan se olika ut, både i tempo och i hur långt/länge man springer. Givetvis börjar passet med uppvärmningsjogg och kan även avslutas med nedjoggning.

Personligen tycker jag att fartlek är roligt. Det händer lite mer än under ett vanligt distanspass. Dock har mina fartökningar en tendens att gå lite väl fort vilket resulterar i att jag ligger på riktigt hög ansträningsnivå. För mig är alltså fartlek skitjobbigt!

Syftet med den här formen av träning är nog egentligen inte att ta helt slut så jag borde kanske ta det en aning lugnare. Men jag vill att min löpning ska innebära tuffa pass ibland och inte bara hålla mig till ett bekvämlighetstempo. Så länge jag tycker det är roligt och mår bra av det så fortsätter jag med mitt sätt!

Kvällens fartlek fick dessutom lite extra krydda av att jag ville hem fort och hinna se lite på herrarnas distanstävling i skidskytte från Östersund. Tyvärr var de svenska killarnas resultat inte så mycket att hänga i julgranen. Det är tur att vi har så grymma skidskytte-brudar i alla fall!


A-K & Helena


Kommentarer
Postat av: AKA

Men oj hur funkar det med fartlek i snön? För ni har väl också snö? Här i Gbg har snölöpning varit en fantastisk krydda tills min ankel sa ifrån så nu hoppar jag på kryckor glääää va tråkigt! Men det är baaaara tillfälligt!

2010-12-03 @ 09:59:49
URL: http://akaontherun.blogg.se/
Postat av: Lisa

AKA, nja det funkar väl inte jättebra. Man halkar runt en del men det gör ju det hela lite mer spännande. Och inte minst jobbigare! Hoppas du snart är bättre i ankeln så att du kan ge dig ut på vinterlöpning igen.

2010-12-04 @ 14:29:22
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/
Postat av: Mats

"inte så mycket att hänga i julgranen" haha

2010-12-04 @ 23:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0