Årets lopp

Nu när det endast är några några veckor kvar på 2010 så tänkte jag reflektera något över årets genomförda lopp. Det blev sammanlagt fem tävlingar. Göteborgsvarvet, Stockholm marathon, Bellmanstafetten, Lidingöloppet & Hässelbyloppet. Egentligen skulle jag även ha sprungit Tjejmilen men på grund av sjukdom blev det ingen start där.

Jag är jättenöjd med alla fem loppen men höjdpunkten var nog ändå maran. Det är verkligen något speciellt att springa Stockholm marathon. Känslan innan, under och efter det loppet slår alla andra tävlingar. Förväntan och glädjen är så enormt stor. Jag älskar Stockholm marathon!

Något jag är förvånad över då jag ser tillbaka på mina genomföra lopp är att jag, som alltid uppfattat mig själv som bäst på de långa distanserna, faktiskt har mina högsta placeringarna på de båda korta individuella loppen, dvs. Göteborgsvarvet & Hässelbyloppet. På grund av att så många föll offer för värmen i Göteborg (inte jag dock!) placerade jag mig så högt som på 83:e plats där och på Hässelbyloppet fick jag placering 48. Nu säger ju inte placeringen så mycket eftersom de beror ju på hur många som startar och framför allt VILKA som startar. Men på framför allt Varvet är det definitivt en kick för självförtroendet att vara på listan med de 100 snabbaste damerna.

Tidsmässigt har jag uppnått alla mina mål för året. Så här ser det ut:

Göteborgsvarvet (halvmara)
Målsättning: Förbättra tiden från 2009, 1:36:34
Resultat: 1:35:38

Stockholm marathon
Målsättning: Sub 4:00:00 (i hemlighet sneglade jag även på sub 3:45)
Resultat: 3:36:30

Bellmanstafetten (5 km)
Målsättning: Ha kul med mina fina lagkamrater och sub 22
Resultat: Helt fantastiskt rolig dag och 20:52

Lidingöloppet (30 km)
Målsättning: Silvertid, dvs. sub 2:38
Resultat: 2:35:15

Hässelbyloppet (10 km)
Målsättning: Sub 43:00
Resultat: 41:55

Givetvis är inte placeringar och resultat det viktigaste med min löpning men jag gillar att ett mål med min träning och för min del passar ett tidsmål perfekt. Det är ju även där en förbättring blir som mest märkbar. Jag är ju en tävlingsmänniska!

Jag har redan börjat fundera på 2011 års löpning och mina mål. Men det återkommer jag med i ett annat inlägg längre fram.


 

Hur har ditt träningsår varit? Har du lyckats med dina målsättningar eller ska du göra nya försök under 2011?



Kommentarer
Postat av: Emilia

Vilka fina tider! Detta är mitt första år som inbiten löpare :) Ett väldigt bra år där jag har lärt mig enormt mycket! Nästa år vill jag såklart slå mina egna tider :) och mitt första mål är en halvmara under 1,40! Trevlig helg!

2010-12-10 @ 15:50:45
URL: http://iadoremytemple.blogspot.com
Postat av: Lisa

Emilia: Tack! Jag tror säkert att du klarar din målsättning. Lycka till!

2010-12-11 @ 12:40:42
URL: http://lisakarinmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0