Att springa

Ibland, faktiskt inte alltför sällan när jag tänker efter, funderar jag på varför jag springer egentligen. Det är ju så ofta benen känns som trästockar, kropp & huvud är helt slut, motvinden viner utanför fönstret, temperaturen är antingen -15 eller +30 grader, gator & stigar fulla av is/snö, hundar som springer efter en i spåren, en mage som krånglar, snor som rinner, tider som inte blir som man vill etc. Och jag får sannerligen inte glömma att nämna nervositeten man känner inför ett lopp och den fruktansvärda smärtan/ansträngningen under ett lopp då kroppen skriker till en att sluta. Men ändå står man där på startlinjen till Gbg-varvet i mitten av maj varje år och nu i september är det ju dags för Lidingöloppet, igen. Dessutom kommer det riktiga kraftprovet nästa år; Stockholm marathon. Har aldrig haft så ont i mina lår som den där lördagen våren 2006 (mellan Rålis och Stadion var det!). Nästa år ska jag alltså utsätta mig för samma sak, igen. Denna gång blir det antagligen ännu värre eftersom planen är att kapa tiden ganska rejält dessutom. Herregud...

Så vad är jag för självplågande idiot kan man ju fråga sig?! Sluta spring liksom! Men det går ju inte.

Jag vill ju inte för hela mitt liv missa de där tillfällena då kroppen lyder min minsta vink, uppförsbackarna är lika lätta som att sno godis från ett barn, alla dessa fantastiska långpass en gnistrande iskall vinterdag alt. ljummen sommarkväll med min älskling vid min sida, all vacker natur som omsluter en och skiftar beroende på årstid, när tankarna flyter fritt och jag löser alla världens problem, det enorma publikstödet längs Avenyn, utsikten som Hammarbybackens topp bjuder på, målgången på Slottsskogsvallen/Stockholms stadion/Grönsta gärde och inte minst den fantastiska tillfredställelse och glädje som infaller sig efter ett grymt träningspass eller tävling. Dessa underbara tillfällen får mig att inse att jag älskar att leva och löpningen ger mig livskvalité!

Som Bossen sjunger: "Baby we were born to run"




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0