Träning

Jag har kommit igång ordentligt med löpningen nu. Känns skitbra! Fokus är ju nu på Stockholm marathon. Loppet är inte förrän i juni nästa år men inför ett sådant långt lopp (drygt 42 km) krävs lååång förberedelse och många många timmars nötande. I alla fall om man inte vill att loppet ska vara en pina från mål till start eller nöjer sig med att enbart ta sig runt. Jag har högre målsättning än så. Än så länge är målet är ta sig under 4 timmar. Jag har sprungit maran en gång tidigare. Då gick den på 4 timmar och 1 minut!

I söndags innan vi åkte från Trollhättan joggade vi ett lätt pass före frukost, ca. 5,5 km och därefter lite bålstyrka i form av "plankan", alltså statisk träning genom att vara i armhävningsställning med fötterna men istället för händerna i golvet, balansera på underamarna. Antal 5x1 min och 1 min vila mellan varje rep.

Träningen den här veckan har än så länge blivit:

Måndag
Distanspass: Runt Södermalm 12,4 km
Tid: 59 min 32 sek, 4,48 min/km

Tisdag
Distanspass: Sockenvägen-Kärrtorp-Hammarbyhöjden 10,22 km
Tid: 49 min 54 sek, 4,53 min/km

Det är inga tempopass direkt. Kommer vänta ytterligare någon vecka innan det är dags för kvalitépassen. Jag trivs med att köra lite lugnare tempo just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0